Camera aan station in Roeselare op één jaar tijd goed voor meer dan 1,5 miljoen euro aan boetes

Jos Remaut

Het gaat om de ANPR-camera die in november vorig jaar werd geplaatst op de hoek van de Ardooisesteenweg en de Jules Lagaelaan. Een kruispunt waar de gewone automobilist niet meer over mag, maar velen doen het toch.

Het kruispunt is immers niet afgesloten, want de bussen van De Lijn en de hulpdiensten mogen wél passeren langs deze strategische doorgang.

Het aantal uitgeschreven GAS-boetes op basis van overtredingen die deze ANPR-camera (camera met nummerplaatherkenning) heeft vastgesteld, bedraagt ondertussen meer dan 26.000, dat zijn er gemiddeld meer dan 70 per dag. Het aantal onmiddellijke inningen (buitenlandse nummerplaten) loopt op tot meer dan 2.300.

Goed voor minstens 1,5 miljoen euro aan uitgeschreven boetes, becijferde N-VA Roeselare, dat zich van meet af aan sterk kantte tegen het plaatsen van deze camera.

“Stadsbestuur speelt de poenpakker”

“Het Roeselaarse stadsbestuur blijft zo de poenpakker spelen”, stelt N-VA Roeselare. “Die ene camera is ongetwijfeld een van de belangrijkste inkomstenbronnen voor het stadsbestuur geworden. Wij zijn altijd tegenstander geweest van die camera. Het verbieden van doorgaand autoverkeer rond het station vinden wij namelijk een verkeerde keuze.”

“Deze cijfers stemmen toch tot nadenken over de politieke keuzes van de meerderheid i.v.m. de mobiliteitssituatie rond het station”, zegt de Roeselaarse N-VA-fractieleider Brecht Vermeulen. “En er wordt niets aan gewijzigd. Dat zorgt niet alleen voor wrevel bij de Roeselarenaars, ook mensen van buiten de stad raken gefrustreerd door de vele mobiliteitsknelpunten die er vroeger niet waren. Zij raken niet op hun bestemming, rijden toch door, krijgen een boete en zullen Roeselare in de toekomst allicht vermijden. Bye bye aantrekkelijke shoppingstad! Bye bye centrumstad met bovenlokale uitstraling! Bye bye bruisende en gezellige stad!”

Betonblokken

“Het verhoogde aantal GAS-boetes zorgt ook voor een pak meer werk voor de politie en een administratieve achterstand. Wellicht zullen er binnenkort maatregelen worden genomen om deze waanzin eindelijk een halt toe te roepen. Men zou de lijnbussen een andere route laten volgen en het plein achter het station dan met betonblokken afzetten. Zo’n nieuwe knip zal bijkomend zoekverkeer genereren, met opnieuw frustraties bij bezoekers tot gevolg.”

Collega-gemeenteraadslid Frederik Declercq vult aan : “Wij blijven voorstander van een logische en simpele oplossing, namelijk het toestaan van de afslagbeweging naar rechts op het einde van de Jules Lagaelaan richting Ardooisesteenweg. Maar voor de huidige meerderheid is dat blijkbaar té logisch en té eenvoudig.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier