Peter Geysel bewaakt B-fastkamp in Haïti

Redactie KW

De aardbeving in Haïti mag dan niet langer voorpaginanieuws zijn, ons Belgisch B-Fastteam – met onder meer verpleger Bart De Beir uit Leffinge – verrichtte er ook deze week levensnoodzakelijk werk. Minder in de kijker, maar daarom niet minder belangrijk, zijn onze Special Forces. Zwaarbewapende soldaten die het medisch team beschermen. Commandant Peter Geysel uit Bredene maakt deel uit van dit beveiligheidsdetachement.

Op dinsdag 12 januari beefde de aarde in Haïti. Ondertussen zijn er al meer dan 170.000 doden geteld en worden er nog duizenden vermist. De meeste lijken bevinkden zich nog onder het puin. Uit alle hoeken van de wereld werden hulpverleners naar het zwaargetroffen land gestuurd. Ook België stuurde onmiddellijk na de ramp een B-Fastteam.

Beschermen tegen plunderaars

Door de onveilige situatie en omdat het medisch team van B-Fast zich bedreigd voelde en zo het werk niet naar behoren kon uitvoeren, besliste de regering militairen te sturen om B-Fast en de Belgische consuls te beschermen. Onder meer omwille van de medische apparatuur in het kamp, de medicijnen,… was het B-Fastkamp immers een doelwit van plunderaars. Op 18 januari kwam het beveiligingsdetachement toe in Haïti. Onder hen ook Peter Geysel.

Vriendelijk blijven

„Onze taak is ervoor te zorgen dat het medische team de nodige bescherming krijgt”, aldus commandant Peter Geysel uit Bredene. „Wat wij doen is alles nauwlettend in de gaten houden, zodat er hier op de basis geen mensen binnenkomen die er eigenlijk niet horen te zijn.”

„Het is natuurlijk niet onze bedoeling om de mensen af te schrikken en bang te maken, maar onze aanwezigheid zorgt ervoor dat die mensen die verkeerde bedoelingen hebben geen kans krijgen”, legt Peter uit. „Wij proberen altijd vriendelijk te blijven. Een glimlach of eens onze hand opsteken, stelt de mensen gerust en kan er al voor zorgen dat de kalmte bewaard wordt”, weet Peter Geysel.

Uitgebreide versie in Krant van West-Vlaanderen (Editie De Zeewacht) van vrijdag 5 februari 2010

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier