Paul Ryckaseys van Brugse touroperator Ecsape wil zijn verantwoordelijkheid niet ontlopen

Redactie KW

„Ik ben diep geschokt na het tragisch ongeval in Egypte en ben bereid mijn verantwoordelijke als reisorganisator te nemen”, zegt Paul Ryckaseys, general manager van de Brugse touroperator Escape. Zes Belgische slachtoffers en negentien gewonden is de zware tol van een busongeval op vrijdag 31 oktober in de Egyptische woestijn, op 50 km van Abu Simbel.

Wat is er nu precies gebeurd ?

Paul Ryckaseys : „Dat weten we bijna een week later nog altijd niet precies. Het is wachten op het politierapport. Kreeg de bus een klapband ? Was er een mechanisch defect ? Lag er een obstakel op de weg ? Reed de chauffeur te snel ? Ik kan en mag hierover geen uitspraken doen. Het enige dat we met zekerheid weten is dat het ongeval zich voordeed om 5.25 uur lokale tijd op de weg van Aswan naar Abu Simbel.”

Oorzaak van het ongeval is nog altijd niet duidelijk

Volgens sommige getuigenissen reed de chauffeur te snel…

Paul Ryckaseys : „De meeste passagiers lagen op dat tijdstip te slapen in de bus. Er zijn passagiers die menen dat de bus te snel reed. Het traject tussen Aswan en Abu Simbel is een lange, rechte weg van 280 km. Is meer dan 70 km per uur rijden op een recht stuk autoweg gevaarlijk ? Zolang het politieonderzoek geen duidelijkheid verschaft, mogen we niemand met de vinger wijzen.”

Volgens Testaankoop is touroperator Escape als reisorganisator verantwoordelijk voor het ongeval…

Paul Ryckaseys : „Er is daarover nog discussie. Dat is een zaak voor de verzekeringsmaatschappij. Wij zijn uiteraard verzekerd voor de burgerlijke aansprakelijkheid. Wij willen in elk geval onze verantwoordelijkheid niet ontlopen. Maar : het is wachten op het politierapport. We moeten eerst weten wat er gebeurd is.”

Er wordt verteld dat de reisorganisator de chauffeurs onder tijdsdruk zet om tijdig Abu Simbal – nog voor zonsopgang – te bereiken, waardoor ze onverantwoord snel rijden…

Paul Ryckaseys : „Ikzelf heb als touroperator nog nooit iemand onder druk gezet. De verkeersregels in Egypte zijn anders dan bij ons, maar de buschauffeurs moeten er ook reglementen inzake rij- en rusttijden respecteren. Onze tour was wettelijk in orde. Op elk van de drie bussen zaten er twee buschauffeurs én een politieagent, die vlak achter de bestuurder zat. Wat er gebeurd is, is tragisch. Maar het is de eerste keer dat Escape zo’n zwaar ongeval meemaakt. In 29 jaar tijd hebben wij nochtans al 80.000 klanten in Egypte begeleid.” (Stefan Vankerkhoven)

Uitgebreide versie in Krant van West-Vlaanderen (editie Brugsch Handelsblad) van 7 november 2008.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier