Parking Aldi decor voor Schone Klerencampagne

Redactie KW

Voor de deur van de Aldi winkel in Sint-Kruis Brugge werd actie gevoerd voor de Schone Kleren Campagne. Aanleiding is een rapport over de arbeids ? en aankooppraktijken die distributiegiganten er op nahouden in Derde Wereld landen. De Schone Kleren Campagne is een Europees netwerk van vakbonden en Derde Wereld en Consumentenorganisaties die de verschillende segmenten van de kledingmarkt onder de loep neemt.

De Schone Kleren Campagne vraagt dat de distributiegiganten de rechten respecteren van de leveranciers die de kledij leveren en de arbeiders die in de textielfabrieken aan de slag zijn. Want zij draaien op voor de rekening. Door de concurrentie aan te wakkeren proberen de Westerse klanten hun kosten te verlagen.

“Die distributiegiganten werken met online veilingen,” zegt Frieda De Koninck van Schone Kleren. “Dat betekent dat leveranciers voor een bepaalde bestelling tegen elkaar moeten opbieden. Het spreekt vanzelf dat de laagste het haalt. Dat gaat ten koste van de leveranciers en de werknemers die een laag loon krijgen.”

De Schone Kleren Campagne wil de consument confronteren met het verhaal van de kledij die hij koopt.

Het overhandigen van het rapport met de bedenkingen en adviezen van de Schone Kleren Campagne werd in scène gezet. “Het rapport is eerder al toegestuurd naar de internationale directies van Aldi, Lidl, Carrefour die hebben de kans gekregen om fouten recht te zetten maar zonder respons. Ook de directie sin België kregen het rapport maar er was niemand bereid om tot hier te komen,” aldus De Koninck.

Om de bedrijven aan te zetten om hun beleid te veranderen organiseert Schone Kleren Campagne de komende maanden geregeld acties voor consumenten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier