Oppositie bekritiseert mobiliteitsplan

Redactie KW

De gemeenteraad nam akte van de goedkeuring van het mobiliteitsplan van Ruiselede. Het plan werd opgemaakt door studiebureau Grontmij en conform verklaard door de Provinciale Auditcommissie in zitting van 22 april. De gemeenteraad keurde de mobiliteitsconvenant al goed in de vergadering van 31 oktober 1996.

In naam van de CD&V-fractie sprak Marnix Van Daele zijn tevredenheid uit over het plan, zodat verdere acties kunnen genomen worden om de verkeerssituatie en de verkeersveiligheid te verhogen. Toch had hij nog enkele bedenkingen bij essentiële punten waarvoor nog geen oplossing wordt geboden, onder meer voor de ontlasting van het vrachtverkeer in de Bruggestraat.

Daarnaast had hij ook bedenkingen over de tijdspanne waarbinnen al de plannen kunnen gerealiseerd worden. „De acties op korte termijn lopen van 2008 tot 2010, maar 2010 is nu wel heel dichtbij”, aldus Van Daele.

Renaat Hoop (Durven) had kritiek op de tijdspanne waarbinnen het plan was goedgekeurd. „Op 2 juli 1997 ging Ruiselede de verbintenis aan om binnen de 12 maanden een plan op te maken. Ruiselede heeft er maar liefst 12 jaar over gedaan om het goedgekeurd te krijgen. Onze verwachtingen waren hoog gespannen, maar wie dacht dat 12 jaar zou resulteren in een grondig uitgewerkt plan die diverse oplossingen voorziet, komt bedrogen uit.”

Volgens Hoop zijn de conclusies uit het plan die van 12 jaar geleden: te weinig fietspaden, te hoge snelheid, te veel vrachtwagens in het centrum en geen bus naar Aalter. Er zijn ook geen antwoorden geformuleerd naar de toekomst toe. „Voor het vrachtverkeer bijvoorbeeld, dat gegenereerd wordt door het slachthuis, wordt nog steeds geen definitieve oplossing aangedragen, omdat de gegevens waarmee men werkt, alweer te oud zijn”, aldus Renaat Hoop. Hij had ook nog opmerkingen bij het invoeren van de 70km per uur in de meeste straten, behalve de Abeelstraat, de Poekestraat, de Maria-Aalterstraat en de Wantestraat, waar men verder 90 mag rijden, niettegenstaande er twee van die straten zijn opgenomen in een fietsnetwerk.

Zijn conclusie over het plan was de volgende: „Het mobiliteitsplan is voor het bestuur blijkbaar geen beleidsplan, maar zoals op de eerste vergadering van de Verkeerscommissie al werd gezegd, vooral van belang voor het verkrijgen van subsidies …” (JD)

Uitgebreide versie in Krant van West-Vlaanderen (editie De Weekbode Tielt) van 26 juni 2009.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier