“Voor een Hollandse invasie in onze brouwerijen hoeven we niet meteen te vrezen”

© EPA
Philippe Verhaest

De Nederlandse brouwerij Bavaria die een Belgische collega overneemt: het deed ook ónze wenkbrauwen fronsen. Toch is het zo.

Palm Belgian Craft Brewers is vanaf nu voor zestig procent in handen van onze noorderburen, vanaf 2021 zelfs helemaal. Met de overname is een ook stevig West-Vlaams luik gemoeid, want Palm is de eigenaar van Brouwerij Rodenbach in Roeselare en De Gouden Boom in Brugge.

Rodenbach of Brugge Tripel is met liefde en vakmanschap in onze provincie gemaakt, maar doet nu wel de kassa rinkelen in Noord-Holland

Voor een Hollandse invasie in onze brouwerijen hoeven we niet meteen te vrezen. En Rodenbach of Brugge Tripel zal al helemaal niet boven de Moerdijk gebrouwen worden. Want, zo lezen wij in het persbericht, op alle huidige locaties blijven de brouwactiviteiten behouden.

Toch zet dit nieuwe overnameverhaal ons toch even aan het denken. Rodenbach, nog altijd een authentieke en kleinere brouwer, behoort sinds 1998 tot de Palm-familie en kon al die tijd zo goed als volledig zijn eigen koers varen. Hoe dat zal zijn nu Bavaria het laatste woord heeft, is nog koffiedijk kijken.

Met een jaarlijkse omzet van 531 miljoen euro en een productie van 5,5 miljoen hectoliter kan je de Nederlanders bezwaarlijk een kleine speler noemen. Het is een wéreldspeler. En daar liggen misschien mogelijkheden voor enkele van onze West-Vlaamse topbieren. Verder doorbreken in Nederland – voor het geval dat nog niet zo was – en zelfs in de wereld. Het kan, misschien wel dankzij de komst van Bavaria.

Wat promotie en marketingstunts betreft, hoef je de ‘Bavarianen’ alvast niks meer te leren. Zij waren het die tijdens het WK voetbal van 2010 de Dutchdress lanceerden, een oranje jurkje dat plotsklaps wereldwijd bekend werd. Of er tegen het WK van 2018 een Rodenbach-jacket op de markt verschijnt, laten we evenwel nog in het midden.

Een overname van dergelijke omvang biedt veel kansen, maar toont tegelijk aan dat de (Belgische) bierwereld meer dan ooit big business geworden is. Ons land telde nooit zoveel streekbieren en kleine brouwerijen, maar tegelijk worden de grote spelers alleen maar omvangrijker. Denk er toch maar eens aan, de volgende keer dat u een Rodenbach of Brugge Tripel aan de lippen zet. Hij is met liefde en vakmanschap in onze provincie gemaakt, maar doet wel de kassa rinkelen in Noord-Holland.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier