Schoolstart: geef leerkrachten een klimaat waarin ze kunnen schitteren met hun talent

© Getty Images/iStockphoto
Jan Gheysen
Jan Gheysen Opiniërend hoofdredacteur

Bijna 200.000 kinderen en jongeren trekken vrijdag 1 september naar school, bij ons in West-Vlaanderen. En net geen 30.000 mensen staan klaar om ze op te vangen. Al is dat ‘opvangen’ wat al te miniem uitgedrukt. We weten wat we van hen willen voor onze kinderen, maar weten we ook wat we hen daarvoor het best gunnen?

Was het niet zo belangrijk, dan zouden we zeggen dat het simpelweg bij de folklore hoort van de start van het schooljaar: het gezeur over eindtermen, de bemoeizucht van partijen en drukkingsgroepen over structuren of het gebrek eraan, de claims voor nieuwe vakken… Het lijkt wel alsof we onze hele samenleving vlot kunnen laten sporen als we maar de scholen perfect op de rails krijgen. Onzin natuurlijk. We zijn intussen oud genoeg om te weten dat men doorgaans het drukst babbelt en openlijk het felst van mening verschilt over zaken van ondergeschikt belang. Over waar het echt om gaat, daarover houden beleidsmensen zich het liefst gedeisd.

Neem nu de leerkrachten. Als we er al geen karikaturen van maken, dan schilderen we hen toch graag als wereldvreemde, betweterige en voortijdse senioren of als jonge, onzekere nerds die vooral hengelen naar een vaste baan. Zelden vragen wij – ouders en beleidsmensen – ons af of zij het wel naar hun zin hebben, daar op school. Dat is nochtans, volgens ons, een essentiële vraag.

Laat je kinderen in handen van mensen die zich goed in hun vel voelen

Per slot van rekening vertrouwen wij leerkrachten onze kinderen toe. Niet voor een uurtje, niet voor een dag, maar over een heel schooljaar. Niet alleen opdat kinderen vaktechnische vaardigheden van hen zouden leren, of opdat zij onze kinderen wegwijs maken doorheen alle mogelijke natuur- en andere wetten. Maar ook om van hen attitudes te leren, om via hen op kritische wijze een levensvisie te ontwikkelen en om actief deel te nemen aan de samenleving. Dat is niet weinig wat we van die leerkrachten verwachten. We hebben er als ouder alle belang bij dat zulke mensen die we zoveel invloed gunnen op onze kroost, op onszelf en op onze samenleving, zich goed in hun vel voelen en dat ze aan de slag kunnen in optimale omstandigheden. Dat betekent dat zij kansen én ruimte moeten krijgen om te schitteren met dat waarin wat ze goed zijn en met wat ze goed kunnen. Dat wij een klimaat creëren, op school en in onze samenleving, waarin zij zich ten volle gewaardeerd en gerespecteerd weten. Dat gaat verder dan de financiële verloning en verder dan een comfortabele, functionele werkplek. Veel verder.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier