Mobiliteitsscore of… scoren met mobiliteit ?

© MD
Jos Remaut

De Vlaamse excellenties blijven ons bestoken met voorstellen die de bevolking de stuipen op het lijf jagen. De ‘slimme’ (en dure !) elektriciteitsmeter van Annemie Turtelboom is nog maar net verteerd, of lap : daar is Joke Schauvliege al met de (verplichte) mobiliteitsscore voor woningen. Van de coalitiepartners Open VLD en N-VA krijgt ze meteen de wind van voren, en binnen haar eigen CD&V hoeft ze ook al niet op veel sympathie te rekenen van de vele (West-Vlaamse) plattelandsburgemeesters. Met Christof Dejaegher van Poperinge voorop.

Ronduit discriminerend voor de Westhoek, vindt hij, en als oud-voorzitter van het Westhoekoverleg weet hij waarover hij spreekt. Want laat het duidelijk zijn : de M-score is géén maatregel voor betere mobiliteit in Vlaanderen, anders was die wel afgekondigd door Ben Weyts. Nee, met haar voorstel, waar een aantal Gentse proffen al een tijdje in stilte aan werken, wil Joke Schauvliege eigenlijk de verspreide bewoning op het platteland en afgelegen plekken ontmoedigen, door huizen die slecht ontsloten zijn ten opzichte van allerlei voorzieningen een mindere score te geven, wat hun waarde moet doen dalen. Het platteland nog een beetje dieper in de put duwen dus.

Uiteraard is het waar dat de steden niet mogen leeglopen en dynamische, leefbare kernen moeten blijven. Maar is de overheid al niet decennia lang bezig met daar iets aan te doen, mét succes overigens ? En zal de M-score daarbij écht het verschil maken ? Neen, daar hoeven we eigenlijk niet wakker van te liggen : de mensen weten heus zo wel wat afgelegen is en wat niet en waar trein, tram en bus voorbijkomen of niet.

Ontmantelen zonder schuldgevoel

Al komt misschien de dag dat ze dat niét meer weten. Openbaar vervoer staat niet bepaald hoog op de agenda van deze regering, en het verderfelijke van het hele M-scoreverhaal is dat het wel een verschoning lijkt om het openbaar vervoer zonder schuldgevoel verder uit te dunnen op het platteland, om het dan helemaal te laten verschrompelen : Schiet niet op ons, ons geld is op, en eigenlijk is het de schuld van zij die ervoor kiezen om verspreid te gaan wonen.

Hoe pijnlijk moet dit inderdaad allemaal niet overkomen voor de Westhoek en zijn politici. Waar in hele uitgestrekte zones haast alle reguliere buslijnen zijn verdwenen en vervangen door belbusjes, die nu stilaan ook op de helling komen te staan. Waar de spoorlijnen 73 en 69 degraderen, grote showbezoeken van spoorminister Galant ten spijt. Hoe frustrerend moet dit niet zijn voor onze Westhoekburgemeesters, die al járen ijveren en lobbyen voor een beter openbaar vervoer en een sterkere mobiliteit in het algemeen, in hun strijd tegen de leegloop van hun dorpen en de braindrain uit de Westhoek. En hoe haaks staat dit niet op alle inspanningen die, vaak met pákken Europees geld, zijn gebeurd om onze Westhoekdorpen weer leefbaar te maken. Niet om er een soort Bokrijk van te maken, maar wel om er te leven, écht te leven.

Basismobiliteit is out, combimobiliteit in

En leven, dat is zich vrij kunnen bewegen, liefst op een manier die ecologisch en economisch verantwoord is. Wat dat betreft hebben we alleen maar klappen moeten incasseren : gratis vervoer voor senioren afgeschaft, het grote idee van basismobiliteit stilaan terug naar af, het mes in de dienstregeling in de landelijke gebieden…. Spijtig alvast voor zij die destijds hun nummerplaat hebben geruild voor een abonnement op bus tram, of trein : de dag komt misschien dat ze misschien toch weer een wagen nodig zullen hebben, nu combimobliteit het modewoord wordt.

Kom, socialisten !

De Vlaamse socialisten hebben we over dit alles eigenlijk nog niet veel gehoord, al zijn gratis openbaar vervoer en basismobiliteit zaken die zij destijds hebben ingevoerd. Nu kersvers voorzitter John Crombez strijdvaardig terug naar de bron wil en van zijn SP.A écht weer de partij wil maken van de werkende mens, waar die ook woont, kunnen we misschien wat meer weerwerk verwachten. Temeer daar Crombez’ opvolger als fractieleider in het Vlaams parlement, Joris Vandenbroucke, een van dé specialisten openbaar vervoer is in dat parlement.

Als was net hij vandaag een van de weinigen die mildheid toonde voor Joke Schauvliege. Hij vindt dat de M-score inderdaad een stap kan zijn naar een ruimtelijke ontwikkeling rond sterk openbaar vervoer. Maar, zo zegt hij er meteen bij : dan zijn er wel serieuze investeringen nodig in dat openbaar vervoer !

Gaat niet, want ons geld is op, is de eeuwige dooddoener. John Crombez vindt alvast dat dit larie is, en noemde in een eerder interview met ons al een handvol projecten waar de Vlaamse regering het geld echt naar buiten gooit. De miljoenen die in de M-score zullen worden gepompt (en de voortdurende updates ervan, want mobiliteit is een mobiel gegeven) waren daar toen nog niet bij, maar ook van dat geld kan je al heel wat bussen laten rijden…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier