“Loix’ kennismaking met de smalle West-Vlaamse landelijke wegen verliep niet zo vlot”

© BELGA
Filiep Masselin
Filiep Masselin Rallymedewerker KW

Onze rallyreporter Filiep Masselin heeft Freddy Loix zien komen, overwinnen en nu zien gaan. Voor ons maakt hij een lijvig résumé van de West-Vlaamse carrière van de sympathieke Limburger.

Na een carrière van 27 jaar hangt Belgisch rallykampioen Freddy Loix de helm aan de haak. De Limburger had, na zijn elfde zege in de Kenotek Ypres Rally en de daaraan verbonden vierde Belgische titel, al laten weten dat dit wellicht zijn laatste zege was. Freddy Loix had het ieder jaar moeilijker om zijn budget rond te krijgen en vond het niet gepast dat een Belgisch kampioen bijna veroordeeld werd tot de bedelstaf. Met Johan Gitsels als copiloot/sponsor lukte het nog net om de laatste drie jaar het Belgisch kampioenschap af te werken maar ook toen was er al geen overschot.

Dramatisch debuut in 1991

Dat Freddy Loix een natuurtalent is, werd al snel duidelijk. Zijn eerste stappen in de autosport waren veelbelovend en alleen in West-Vlaanderen leek het eerst niet te lukken. Zijn kennismaking met de smalle West-Vlaamse landelijke wegen verliep niet zo vlot. Loix kwam voor het eerst aan de start van een West-Vlaamse rally in 1990 toen hij als 0-wagen fungeerde in de Omloop van Vlaanderen. Maar de zaterdagnamiddag belandde hij naast de weg. In 1991 debuteerde hij dramatisch in de 24 Uren van Ieper. Zaterdagavond was hij in strijd voor een top-10 plaats, toen hij met zijn Mitsubishi Galant verschillende keren over de kop sloeg op Heuvelland en zijn copiloot zwaargewond afgevoerd werd.

Maar in 1993 kwam de klik en begon Loix te scoren aan het stuur van zijn Opel Astra GSI. De echte doorbraak was dan voor 1996. Loix, gesteund door Marlboro, maakte de overstap naar Toyota en reed zijn eerste campagne in het wereldkampioenschap. België was te klein geworden voor de snelle Limburger en alleen in Ieper kwam hij nog aan de start. Met vier zeges op een rij – van 1996 tot en met 1999 – nam hij zijn plaats in in de galerij der groten. Freddy Loix had die zeges in Ieper nodig om zijn palmares een boost te geven, terwijl Targa Florio Freddy Loix nodig had om hun affiche op te smukken. Het Europees kampioenschap rally stelde in die jaren weinig voor.

Hevige strijd in Ieper

Toen de tabaksreclame wegviel in de autosport kreeg Loix het moeilijk. Hij reed nog wel het wereldkampioenschap voor Huyndai en stapte in 2002 over naar Peugeot maar dat bleken niet echt de juiste keuzes te zijn. De carrière van Loix leek einde verhaal. Het was pas in 2007 dat de Limburger weer van zich liet horen. Hij maakte zijn comeback met een gemengd programma : het Belgisch kampioenschap met een VW Polo en enkele Europese wedstrijden met een Fiat Punto.

© BELGA

In 2008 stapte hij dan over naar Peugeot en kon hij de Ieperse rally voor de vijfde maal winnen. Van 2010 tot eind dit jaar verdedigde hij de kleuren van Skoda en dit met het gekende resultaat : zes zeges in Ieper en vier Belgische titels. De zeges in Ieper waren er telkens gekomen na een hevige strijd. Zowel de Super 2000 als de R5-categorie zorgden voor secondenduels tussen bijna evenwaardige wagens. Maar zoals al vermeld waren de laatste drie Belgische titels en zeges in Ieper alleen mogelijk door de inbreng van Johan Gitsels, die er met zijn firma Logi-Technic voor zorgde dat er voldoende budget was.

Wie nu?

Dat Freddy Loix zal proberen een jong talent naar de top te brengen, is een zegen voor de rallysport. Fast Freddy is altijd een eenvoudige, eerlijke en vriendelijke jongen gebleven. Er rest alleen nog de vraag : wie gaat er nu in godsnaam de Kenotek Ypres Rally 2017 winnen?

(FM – Foto’s Belga)