Filiep Masselin
Filiep Masselin
Rallymedewerker KW
Opinie

24/06/16 om 13:44 - Bijgewerkt om 13:44

Kunnen we eindelijk luidop dromen van een West-Vlaamse winnaar in Ieper?

Dit weekend wordt in en rond Ieper de Kenotek Ypres Rally verreden. De Ieperse rally is de zesde wedstijd van het ERC (European Rally Championship ) en de belangrijkste rally in België.

Kunnen we eindelijk luidop dromen van een West-Vlaamse winnaar in Ieper?

Dit jaar hebben de automerken echter beslist om geen officiële wagens meer aan de start te brengen van het ERC en hun pijlen te richten op het WRC2. Het gevolg is dat het ERC geen echte toppiloten aan de start krijgt en dat privé teams het mooie weer moeten maken.

In die optiek zal de Kenotek Ypres Rally anno 2016 er ook anders uit zien. Op papier zouden we een meer gelijke strijd moeten krijgen en zouden er heel wat piloten in aanmerking moeten komen voor de zege. Dat opent uiteraard perspectieven voor onze streekpiloten. Nog nooit zagen we zo veel West-Vlamingen aan de start staan met een wagen uit de koninginneklasse, de R5.

Delen

Kunnen we na zoveel decennia eindelijk luidop dromen van een West-Vlaamse winnaar in Ieper?

Kunnen we na zoveel decennia eindelijk luidop dromen van een West-Vlaamse winnaar in Ieper? De meningen zijn nogal verdeeld. Andy Lefevere gelooft rotsvast in een West-Vlaamse zege. Hij gaf in ons rally debat al aan dat het vooral een geloof in eigen kunnen moet zijn bij onze streekpiloten. De Skoda Fabia van zowel Melissa Debackere als Fredericq Delplace zijn van topniveau terwijl de Fordpiloten Bernd Casier, Davy Vanneste en Claudie Tanghe allen geïnvesteerd hebben in een Evo versie van de Ford Fiesta.

Delen

Bij een zware crash is het de piloot zelf die de herstellingsfactuur betaalt

Wat er ontbreekt er dan nog om voluit voor de zege te gaan? Bernd Casier opperde, in het rally debat, dat de West-Vlamingen 'met hun portefeuille' rijden. De wagens zijn eigendom van de piloot en dan wordt er al snel gecijferd en gerekend. Bij een zware crash bijvoorbeeld is het de piloot zelf die de herstellingsfactuur betaalt terwijl de concurrentie in het zelfde geval doodleuk uitstapt en zegt : 'Het was leuk. Zorg dat de wagen perfect hersteld wordt voor de volgende rally' en weg wandelt.

Claudie Tanghe vindt het nog altijd geen gelijke strijd. "Toppers als Freddy Loix bijvoorbeeld komen aan de start met banden die wij onmogelijk kunnen kopen". Van een ongelijke strijd gesproken... En dan hebben we het nog niet over de alles overheersende elektronica in de wagens. Als privé-team moet je de rally afwerken met de elektronica die door de fabrikant in de wagen geïnstalleerd werd terwijl de grote teams een ingenieur aan boord hebben die tijdens de rally de elektronica kan bijsturen...

Wint een West-Vlaming de Kenotek Ypres Rally? Ik hoop dat Andy Lefevere gelijk krijgt, maar ik zet toch maar mijn geld op Freddy Loix die volop voor een elfde zege gaat.