Enkel flitscontroles op E17 zullen aantal ongevallen niet doen dalen

Vorige week gebeurden verschillende zware ongelukken op de E17 in Aalbeke. © Belga
Axel Vandenheede

Vorige week op de E17 richting Frankrijk was het weer van dat: door de grenscontroles aan de grens ontstond er opnieuw een file, met een aantal ongelukken en twee doden tot gevolg.

De E17 richting Frankrijk, tussen Aalbeke en de grens: het is een dodelijk weg geworden. Vorige week vielen op die paar kilometer twee doden en tal van gewonden te betreuren, de week voordien was er ook iemand daar het leven liet.

Het zette de Kortrijkse burgemeester Vincent Van Quickenborne toe aan om een oproep te lanceren: de federale wegpolitie moet meer snelheidscontroles uitvoeren. Want één ding is zeker: er wordt te snel gereden op de E17 tussen Kortrijk en de grens, ook al geldt daar een snelheidsbeperking van 90 en naar de grens toe van 70 kilometer per uur.

Cruise control

Snelheidscontroles zijn inderdaad een middel om bestuurders ertoe aan te zetten om trager te rijden. Het is ook een begin om die tragische ongelukken met dodelijke afloop te vermijden. Maar ze zijn niet hét redmiddel. Net zoals de borden langs de snelweg met de snelheidsbeperkingen en met de eis om de cruise control uit te schakelen.

“Het lijkt erop dat de bestuurder van vandaag op de E17 geen verkeersborden meer kan lezen”

De voorbije maanden nam ik al talloze keren de E17, vanaf het Ei tot het op- en afrittencomplex met de E403. En telkens viel het me op dat het verkeer op die korte strook bleef doordenderen. Auto’s aan 120 kilometer per uur of nog sneller, vrachtwagenbestuurders die hun voeten op het dashboard hadden liggen en dus op cruise control bleven rijden. Ook vandaag was dat het geval, ondanks de oproep van Vincent Van Quickenborne die nationaal nieuws was.

Het lijkt er sterk op dat de bestuurder van vandaag op de E17 geen verkeersborden meer kan lezen. Met alle gevolgen van dien. Daarom dienen er andere maatregelen genomen. Dagelijkse controles van de federale politie, die bevoegd is voor de snelwegen, zijn zeker een optie. Dat kan een pak geld (zware boetes) opleveren, maar is arbeidsintensief en kost natuurlijk ook enorm veel.

Richels

In die optiek zijn verkeersrichels een optie. Richels van slechts een aantal millimeter hoog die per twee of per drie worden gelegd. Het zou bestuurders die minder oplettend zijn in zekere zin wakker schudden of zij die te snel rijden erop wijzen dat er iets gaande is. In combinatie met verkeersborden kan dit zeker een oplossing zijn voor het te lakse gebruik van cruise control en gaspedaal…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier