90 wordt 70 :was het maar zo simpel…

© Eric Flamand
Jos Remaut

Hoe trager je rijdt, hoe veiliger. Een logica waar volgens de wetten van de fysica geen speld tussen te krijgen is. Maar met het absolute toppunt van veiligheid, namelijk volledig stilstaan, koop je ook niks, het moet voor ons als mobiele mensen van deze tijd toch ook nog een beetje vooruitgaan, niet?

Het komt er dus op aan een aanvaardbaar compromis te vinden en op een slimme manier te werken aan de doorstroming van het verkeer en een veilige inrichting van onze wegen. Op dat vlak zijn er in de voorbije decennia door zowel de Vlaamse overheid als onze gemeenten enorme inspanningen geleverd. Getuige daarvan de vele keren dat we sakkerden over een omlegging hier of daar. Mét resultaat overigens, want de ongevallentendens is dalend, zeker als je de cijfers op langere termijn bekijkt.

Overdreven

En toch kan het nog beter, er gebeuren nog te veel ongevallen in ons verkeer. Alcohol en overdreven snelheid zijn daarbij de grote boosdoeners. Vaak héél overdreven snelheid. Of je deze kwaal nu zal uitroeien door de toegelaten snelheid massaal te verlagen, lijkt lang niet zeker : snelheidsduivels zullen het gaspedaal blijven induwen, en de brave chauffeur die zich netjes aan de regels houdt, die wordt bedankt met nieuwe, strengere regels. Regels waarvoor er bij het brede publiek (nog) geen draagvlak is. Een nieuwe manier van de overheid om haar zakken te vullen, dat is een vaak gehoorde reactie. Al durven wij hopen dat er in de eerste maanden na de overgang toch een zekere gedoogzaamheid zal zijn voor de onwetenden of zij die zich even hebben laten vangen aan de macht van de jarenlange gewoonte.

Dat zou zeker geen overdreven luxe zijn in de Westhoek, waar men wel met de érg grove borstel door het wegennet is gegaan en zelfs grote en vrij brede hoofdwegen naar 70 gebracht worden. Niet iedereen legt zich daar trouwens bij neer: richt snel die wegen beter in zodat ze weer naar 90 kunnen, weerklinkt al bij een regeringspartij als Open VLD.

Met frisse tegenzin

Ook wij zullen ons met frisse tegenzin schikken naar deze nieuwe Vlaamse beschikkingen. Al roepen ze bij ons een gevoel van kleuterklasmentaliteit en overkill op. Als de standaard snelheid om van A naar B ter rijden nu plots 70 wordt, hoe ga je dan nog de zones markeren waar het aangewezen is iets alerter te zijn en je continusnelheid dus even wat in te tomen ? Juist, 50 ! We mogen ons dus in de komende jaren beslist verwachten aan nog véél extra borden 50 en een nog tragere mobiliteit. En zo worden we dus aan het handje genomen door die Vlaamse regering die vindt dat alles wat ze zelf doet ook beter gedaan is.

Schuilt er dan toch een snelheidsduivel in ons ? Helemaal niet : wij zijn absoluut voorstander van een streng handhavingsbeleid. Flits nog véél meer en laat de boetes pijlsnel stijgen voor wie toch blijft volharden. En koppel het bedrag van die boetes aan het belastbaar inkomen van de overtreder of de het aantal pk van zijn snelle bak !

Als de overheid dát zou kunnen waarmaken, dan hoeft dat hele 90/70-gedoe ook niet. Een Belgische maximumsnelheid en dan ook nog eens een Vlaamse, wat zullen ze in het buitenland weer lachen met ons landje ! Of sakkeren, wanneer ze bij het binnenrijden van ons land een Belgisch bord zien staan dat 90 predikt en wat verder een Vlaams dat zegt 70. Euh, hoe zit dat nou, is Vlaanderen dan geen deel van België meer ? Dat zouden sommigen wel willen !

‘Brave’ chauffeurs

moeten boeten voor

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier