Open Brief van Wiloo over te flauwe rampenoefening op luchthaven Oostende

Redactie KW

De Werkgroep Wiloo schrijft een open brief naar de gouverneur van West-Vlaanderen. Volgens Wiloo is de geplande rampenoefening van komende week veel te braaf. De werkgroep is ervan overtuigd dat een oefening op een zwaardere ramp veel nuttiger zou zijn.

De open Brief

Als omwonenden van “Ostend-Bruges Airport” zult u waarschijnlijk begrijpen dat wij in het algemeen niet zo blij zijn met een internationale vrachtluchthaven in onze achtertuin. Vooral als op slechts een paar honderd meter van het einde van de start- en landingsbanen, scholen, winkelcentra en woonwijken gelegen zijn. Bovendien kreeg deze proeve van ruimtelijk wanbestuur “dicht en midden de mensen” in 2004 een milieuvergunning van de West-Vlaamse Bestendige Deputatie om dagelijks een paar keer de nachtrust van duizenden mensen te verstoren. Wij schrijven u bijgevolg als politiek-economische “collateral damage”.


Gouverneur is coördinator noodplanning

Als coördinator op provinciaal niveau van de nood- en interventieplanning nam u samen met de algemene directie van de internationale luchthaven Oostende-Brugge het initiatief tot het organiseren van een provinciale multidisciplinaire terreinoefening. In de aankondiging lezen we: “Het scenario van de oefening voorziet een passagiersvliegtuig van de luchtvaartmaatschappij ‘Okapi’ komende van Madeira, dat in problemen komt en een noodlanding dient te maken zonder gebruik van het neuswiel.
Deze rampoefening met inzet van reële hulpmiddelen heeft tot doel het uittesten van het intern noodplan van de luchthaven en het provinciaal algemeen nood-en interventieplan. Ook het gemeentelijk algemeen nood- en interventieplan van de stad Oostende wordt ingeoefend. Tijdens een noodsituatie treden verschillende disciplines op het terrein in actie, namelijk de brandweer, de medische diensten, de politiediensten, de civiele bescherming, en de mensen verantwoordelijk voor de informatiedoorstroming. Iedere discipline is dus verantwoordelijk voor een aspect van de hulpverlening tijdens een ramp. Een vierde doelstelling is dan ook het uittesten van de plannen van iedere discipline afzonderlijk, dit zijn de zogenaamde monodisciplinaire plannen. Naast het operationele wordt ook het beleidsmatige aspect geoefend. Het provinciaal coördinatiecomité komt tijdens de oefening ook bijeen.”

Vliegende Kerosinestations
Wonend onder de aanvliegroute van vliegende kerosinestations zijn we uiteraard tevreden dat er ‘goed’ voor de veiligheid van passagiers en luchthavenpersoneel wordt gezorgd, en dat er bijgevolg rampoefeningen worden gehouden. Niettemin heeft het voorgesteld scenario een groot “déjà-vu gevoel”, het lijkt ons eerder een pro-forma nummertje voor de verzekering en(of) behoud van internationale licenties, i.p.v. een simulatie van een meer realistische ramp.

Het alternatief van Wiloo
De kans dat een toestel buiten de luchthavenperimeter crasht lijkt ons niet onwaarschijnlijk. Gebaseerd op een reëel gebeurde ramp in Halifax (Canada – 2004) (1) met een zwaar vrachttoestel type B-747, van wat eens de hoofdklant van de Oostendse luchthaven was (nu in faling), stellen wij volgend alternatief voor:
“Een net bijgetankte B-747 van de Saudische cargomaatschappij “Saudi Arabian Cargo” komt in moeilijkheden om reden van het slecht instellen van het motorvermogen door een oververmoeide piloot. Het toestel, met meer dan 100.000 liter kerosine a/b, stort kort na het opstijgen neer op 800 meter van het einde van de baan ’08. Het vrachtvliegtuig boort zich een weg door de middelbare school St-Andreas waar zo’n 600 leerlingen les volgen. Door de enorme vuurzee die ontstaat slaat overal paniek toe, het verarmd-uranium in de staart van het toestel verbrandt, iedereen wil vluchten , de wegen in de buurt slippen dicht. Wanneer na een paar uur de bevolking verneemt dat de tankdiensten werden verleent aan de staatsmaatschappij van het Arabisch extreem fundamentalistische Wahabi boevenregime, breekt een volkswoede los. Familie van slachtoffers trekken naar de kantoren van Provincie- en Stadsbestuur!

Een te sterk verhaal

Waarschijnlijk vindt u dit sterk verhaal. Nochtans zijn er zich momenteel elders in de wereld (Japan) extreme rampen met onvoorziene scenario’s aan het voltrekken. Het lijkt ons dan niet zo’n slecht idee e.e.a. te herbekijken en de lat van de oefening wat hoger te leggen.
Beter nog lijkt het ons om in toekomst geen dergelijke kostelijke oefening meer te moeten houden, en een vrijwel zinloze vrachtafdeling gewoon te sluiten, de luchthaven kan dan omgebouwd worden naar een kleine regionale luchthaven op maat van de omgeving.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier