Wijtschatenaar Eric Flamand hielp mee met berging Costa Concordia

© Eric Flamand
Redactie KW

Deze week werd de Costa Concordia weggesleept van op de plaats waar het cruiseschip verging, het Italiaanse eiland Giglio, naar de haven van Genua. Aan de berging gingen vele maanden van voorbereiding vooraf, onder meer door twee bedrijven uit onze streek. “Het leek wel de Titanic”, zegt Eric Flamand uit Wijtschate, die voor Ceratec meewerkte aan de berging.

De Costa Concordia kapseisde voor de Toscaanse kust op 13 januari 2012, na een stuurfout van de kapitein. 32 mensen stierven. Het bergingsbedrijf Titan Salvage ging voor de berging aankloppen bij David Fieuw uit Langemark die op zijn beurt Ceratec uit Ploegsteert inschakelde. Met zijn eenmanszaak Control Technics programmeert David Fieuw automatisatiesystemen voor machines en robotten. “We werden gecontacteerd door David met de vraag om 42 kasten te maken om de meetinstrumenten, kleppen en motoren aan te sturen”, legt projectmanager Eric Flamand van Ceratec uit, ook fotograaf voor deze krant. “Een unieke operatie die wereldwijd wordt gevolgd, is een mooie referentie voor ons bedrijf, mede daarom wilden onze mensen maar al te graag meewerken aan de berging.”

Zelf trok Eric vorige maand naar het eiland voor de Toscaanse kust. “Er was één iemand van onze ploeg aanwezig op de boot tijdens het wegslepen, drie bleven stand-by voor het geval er zich moeilijkheden zouden voordoen. In dat geval zouden zij onmiddellijk overgevlogen worden naar de boot. Het is nu nog onduidelijk wat er in een derde fase zal gebeuren. Het schip zal waarschijnlijk gesloopt worden maar er werd ook al gepraat om twee niveau’s apart af te breken.”

Tijdens de tweede fase van de berging was constant een ploeg van Ceratec aanwezig. “In het begin bestond ons team uit twee mensen, later werd dat opgetrokken tot acht. Zij bleven maximaal zes weken en werden dan opgevolgd door een nieuwe ploeg.”

Tijdens zijn werkbezoek kon Eric de Costa Concordia ook zelf op. “Indrukwekkend. Het bovendek is drie voetbalterreinen groot. Het schip is 300 meter lang, 40 meter breed en 50 meter hoog en telt 12 verdiepingen. Er zijn nog drie verdiepingen die boven het water uitsteken. Alle andere zijn zodanig aangetast door het water dat alles volledig is weggeroest. Maar op de niet-aangetaste verdiepingen kunnen de fitnesstoestellen zo gebruikt worden. Ook het beeld van de liftkokers kan ik zo weer voor de geest halen. De helft van de glazen kokers is gevuld met water, de andere helft is intact gebleven.”

(MDN – foto EF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier