Trucker uit Wingene vraagt vrijspraak voor dodelijk ongeval met motorrijder

Redactie KW

Bij het ongeval kwam de 54-jarige Roeselarenaar Costa Cannidis om het leven.

Een 49-jarige vrachtwagenchauffeur uit Wingene vraagt de vrijspraak voor een ongeval waarbij Costa Cannidis (54) om het leven kwam. De motorrijder uit Roeselare belandde met zijn Harley Davidson onder de wielen van de truck en overleed in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Zijn familie vraagt nu ruim 10.000 euro morele schadevergoeding. “Het ongeval was onvermijdbaar voor mijn cliënt. Hij is dan ook niet verantwoordelijk voor de dood van de motorrijder”, zegt de advocaat van de trucker.

Het drama gebeurde op 26 mei vorig jaar vlak bij het kruispunt aan de Rysselendemolen op de grens van Pittem en Ardooie. Costa Cannidis (54) reed met zijn Harley Davidson op de N37 uit de richting van Tielt en hield omstreeks 15 uur halt aan de verkeerslichten. Dat deed ook een trekker van het transportbedrijf De Soete uit Wingene. Toen het licht op groen sprong, kwam het verkeer weer op gang, maar luttele meters voorbij het kruispunt liep het fout. Cannidis kwam volgens verschillende getuigen twee keer in aanraking met de vrachtwagen, waarna zijn Harley Davidson onder de voorbumper van de tientonner belandde. De hulpdiensten snelden nog ter plaatse en reanimeerden Costa op het asfalt. De vijftiger overleed even later aan zijn verwondingen in het ziekenhuis. De familie van de motorrijder stelde zich burgerlijke partij en vroeg in de Brugse politierechtbank in totaal 11.500 euro morele schadevergoeding.

Hij heeft de motorrijder op geen enkel moment gezien

Trucker R.V. (49) kwam zich persoonlijk verantwoorden in de rechtbank en vraagt de vrijspraak. Volgens zijn advocaat was de aanrijding onvermijdbaar door de positie van de motorrijder. “Door de hoogbouw van de frontzijde van de trekker had mijn cliënt een verminderd zicht. Hij heeft de motorrijder op geen enkel moment gezien. Volgens een getuige haalde de motorrijder mijn cliënt langs rechts in over de pechstrook. Hij positioneerde zich daarmee op een verkeerde manier en was voor mijn cliënt onvoorzienbaar. De afstand die de motorrijder hield was veel te klein. De aanrijding was onvermijdbaar. Ondanks de dramatische gevolgen betwisten we dan ook de volledige aansprakelijkheid”, zegt meester Paul Brondel. “Mijn cliënt en zijn familie waren emotioneel heel erg aangedaan door de gebeurtenis.” Het openbaar ministerie volgde de verdediging niet in hun pleidooi en stelde dat de verantwoordelijkheid wel degelijk bij de vrachtwagenchauffeur ligt. Ook voor de advocaten van de nabestaanden is de aansprakelijkheid onbetwistbaar. “De trucker moest meneer Cannidis altijd opgemerkt hebben voor ze stilstonden aan de lichten. Onoplettendheid ligt aan de basis van de aanrijding“, klinkt het.

Het was een reconstructie die eigenlijk geen reconstructie was

De verdediging ging hier niet mee akkoord en stelde bovendien dat er bij de reconstructie een fout werd gemaakt. “De deskundige liet iemand rechtop staan voor de vrachtwagen en maakte aan de hand daarvan zijn verslag. Dat terwijl je met een Harley Davidson wat achterover leunt en dichter bij de grond zit. Het was een reconstructie die eigenlijk geen reconstructie was”, zegt de verdediging. Trucker R.V. zelf blijft beweren dat hij de aanrijding nooit voelde. De politierechter doet uitspraak op 27 februari.

(MM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier