Politici, hulpverleners en nabestaanden herdenken kettingbotsing uit 1996

© BELGA
Redactie KW

Exact 20 jaar na datum werd zaterdag in Nazareth de kettingbotsing op de E17 herdacht die aan tien mensen het leven kostte. Vice-premier Jan Jambon (N-VA), Vlaams minister van Openbare Werken Ben Weyts (N-VA), Oost-Vlaams gouverneur Jan Briers en de burgemeester van Nazareth Danny Claeys, legden samen met slachtoffers, nabestaanden en hulpverleners bloemen neer aan een herdenkingsmonument op de N35.

De herdenkingsplechtigheid, waar ruim 130 mensen op aanwezig waren, startte met een rit over het traject op beide rijrichtingen van de E17 waar op 27 februari 1996, verrast door een dichte mist, meer dan 200 voertuigen met elkaar in aanrijding kwamen. De ravage werd in 2012 vereeuwigd in “Chaos kettingbotsing 1996”, een dominant aanwezig kunstwerk op de brug van de N35 over de E17. Dat kunstwerk, gemaakt uit fluogeel staal, symboliseert “een schreeuw voor veilig verkeer”.

Vice-premier Jan Jambon, Vlaams minister Ben Weyts, Oost-Vlaams gouverneur Jan Briers, burgemeester Danny Claeys, slachtoffers, nabestaanden en hulpverleners legden bloemen neer bij een herdenkingsmonument langs de carpoolparking van de N35. “De tijd stond even akelig stil in Nazareth, een golf van mist verborg er leed en pijn en dood”, aldus burgemeester Danny Claeys. Hij dankte al wie hulp bood in moeilijke omstandigheden.

Vice-premier Jan Jambon wees erop dat jaarlijks 700 mensen sterven op onze wegen. “Eén van de belangrijkste hefbomen om er iets aan te doen is en blijft controle”, klonk het. “De objectieve en subjectieve pakkans moet voldoende hoog zijn voor wie ontoelaatbare risico’s neemt.” Hij herinnerde onder meer dat met het kerntakenplan 2.500 politiemensen vrijgemaakt worden voor prioritaire opdrachten “en daar hoort controle op de weg met stip bij”. Samen met minister Ben Weyts benadrukte Jambon dat de meer dan 200 ANPR-camera’s niet alleen ingezet worden om criminaliteit aan te pakken, maar ook om op snelheid te controleren. Weyts herhaalde zijn belofte voor meer controles, een hervorming van de rij-opleiding en dertig pct meer budget voor wegeninfrastructuur. België doet het slecht op Europees niveau, klonk het. “Op sommige Vlaamse wegen is er een constant dreigingniveau 4.”

(Belga – foto Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier