Deze zanddam moet het Zwin beschermen tegen olie na scheepsramp

Even na 6 uur woensdagochtend was de dam die het natuurreservaat Het Zwin tegen de mogelijke olievervuiling moet beschermen af. Om 10 uur is het hoog water. © JVM
Hannes Hosten

In de nacht van dinsdag op woensdag werd een zanddam aangelegd. Die moet de monding van het Zwin beschermen tegen de olie die vrijkomt uit het vrachtschip Flinterstar, dat de vorige nacht in aanvaring kwam met de LNG-tanker Al Oraeq.

“We willen geen enkel risico nemen en beginnen daarom vanavond met de bouw van een zanddam voor de monding van het Zwin”, aldus gouverneur Carl Decaluwé dinsdagavond. “We kunnen daar pas mee starten twee uur na hoog water. De werken zullen twee keer twaalf uur duren, twaalf uur aan de Belgische kant en twaalf uur aan de Nederlandse kant.”

Zowel aan Belgische als aan Nederlandse kant werd rond 22 uur gestart aan de bouw van de zanddam. Aan Belgische zijde werden daarvoor drie kranen en nog zeven andere voertuigen ingezet en zouden een tiental mensen aan het werk zijn. “De samenwerking met de Nederlanders loopt voorbeeldig”, aldus gouverneur Decaluwé.

Dienstchef Réjane Gyssens van het MRCC, staatssecretaris voor de Noordzee Bart Tommelein, gouverneur Carl Decaluwé en administrateur-generaal Jacques D'Havé van het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust geven uitleg over de aanpak van het scheepsongeval.
Dienstchef Réjane Gyssens van het MRCC, staatssecretaris voor de Noordzee Bart Tommelein, gouverneur Carl Decaluwé en administrateur-generaal Jacques D’Havé van het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust geven uitleg over de aanpak van het scheepsongeval.© HH

Duikers ter plaatse

Dinsdag in de late namiddag ging voor het eerst een schip met duikers ter plaatse om de schade in kaart te brengen en het schip te stabiliseren. Het risico op kapseizen is geweken, maar wordt wel verder opgevolgd. Over de oorzaak van de aanvaring wordt geen enkele verklaring gegeven. Het onderzoek loopt. “We denken dat er vrij snel duidelijkheid zal zijn. Er waren getuigen, personeel aan boord…”, zegt staatssecretaris voor de Noordzee Bart Tommelein.

Deze zanddam moet het Zwin beschermen tegen olie na scheepsramp
© BELGA

Over de berging van het schip is nog geen duidelijkheid. Dat zal afhangen van het verslag van de duikers en het bergingsplan dat de reder opmaakt. De gouverneur vorderde nog twee schepen op, één om een loszittend luik van het vrachtschip binnen te trekken in de haven van Zeebrugge en een oliebestrijdingsvaartuig, dat ter beschikking wordt gesteld via de Nederlandse Rijkswaterstaat.

(HH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier