Vluchtelingenkinderen vertrekken uit Lombardsijde

De kleuters van de tweede en derde klas maakten mooie tekeningen met hartjes en een foto voor Omar en Mohadisa. Leerkrachten Ilse Candaele (li), Magalie De Buf (achteraan re) en Jade Decoster, stagiaire gezondheids- en welzijnswetenschappen (uiterst rechts). © LC
Redactie KW

Vrijdag 4 maart was het voor de vluchtelingenkinderen de laatste schooldag in de vrije basisschool Sint-Jozef. Tien allochtone kinderen van het asielcentrum volgden er les vanaf de eerste schooldag na de herfstvakantie vorig jaar.

Vrijdag 4 maart was een bewogen dag voor zowel leerkrachten en leerlingen als voor de vluchtelingenkinderen, die na bijna vier maanden hun veilige thuis opnieuw moesten verlaten. “Ons mooie verhaal begon de eerste schooldag na de herfstvakantie. Er werd ons meegedeeld dat vluchtelingenkinderen van het asielcentrum van het militair vakantiedomein Lombardsijde verdeeld zouden worden over vijf scholen in de omgeving om er de lessen te volgen vanaf 16 november”, zegt Stijn Vanassche, directeur van Vrije basisschool Sint-Jozef Lombardsijde. Het leerkrachtenteam ging meteen enthousiast aan de slag en een extra leerkracht werd voor een halftijdse opdracht aangenomen. Vier kleutertjes en zes lagereschoolkinderen uit Syrië, Afghanistan en Irak volgden er de lessen.

Vlotte integratie

Directeur Stijn Vanassche blikt enthousiast terug. “Door de positieve instelling van zowel vluchtelingenkinderen als ouders verliep de integratie heel vlot. De kinderen pasten zich snel aan leerden vlug Nederlands begrijpen en praten. Ook de autochtone kinderen namen hun nieuwe vriendjes meteen op in de groep. Vanaf dag een voetbalden ze samen op de speelplaats en leerden ze spelenderwijs nieuwe woordjes aan”, aldus Stijn Vanassche.

“Onze allochtone kleuters en leerlingen van het eerste leerjaar volgden alle lessen in de reguliere klassen. Op die manier konden ze zich al spelende de taal eigen maken”, zegt Magalie De Buf, leerkracht van de tweede kleuterklas. De oudste kinderen volgden in de voormiddag les in de taalbadklas van leerkracht Anaïs Mattheeuws. “Ze is met onze anderstaligen van nul af aan begonnen. Juf Anaïs kreeg extra materiaal en ondersteuning, gaf bijscholing en behaalde prachtige resultaten”, vult de directeur aan en hij benadrukt de inspanning van zijn team: “Het hele lerarenkorps heeft de schouders onder dit project gezet en enkel door niet-aflatende inzet is het een succes geworden.

Lees meer in De Zeewacht van vrijdag 11 maart

(LC – foto LC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier