Thomas Vervisch ontwierp lichte vouwfiets: “Ik heb altijd willen weten hoe iets in elkaar zit”

Foto JA
Jasmien Aernout
Jasmien Aernout Medewerker KW

Tijdens de Week van het Ontwerpen van 18 tot 22 oktober stellen jonge designers hun ontwerpen tentoon in de expo We are the next generation. Thomas Vervisch ontwierp een lichte vouwfiets uit composiet die erg gebruiksvriendelijk is. “In minder dan tien seconden is de fiets volledig dichtgevouwen.”

Thomas Vervisch (21) uit Bissegem studeerde in juni 2017 af als Master of science in de Industriële Wetenschappen: industrieel ontwerpen aan de Universiteit van Gent, campus Kortrijk. Sinds een maand is hij aan de slag als product development engineer bij Renson. “Ik wist rond mijn 15de dat ik ofwel voor industrieel ingenieur of iets creatief zoals grafisch ontwerper zou kiezen. Toen ik hoorde over de richting industrieel ontwerp heb ik niet meer getwijfeld. Als kind was ik veel aan het knutselen, ik heb altijd al willen weten hoe iets in elkaar zit”, vertelt Thomas.

Masterproef

Toen Thomas een onderwerp moest kiezen voor zijn masterproef kwam het voorstel voor het ontwerp van een vouwfiets op tafel. “Een vouwfiets vind ik op zich al een tof product. Het voordeel was dat ik de volledige vrijheid kreeg, ik mocht van nul beginnen en moest geen rekening houden met opdrachten of resultaten uit het verleden. Dat geeft je de kans om extreem vernieuwend te werken. Het doel was om uiteindelijk een echte fullsize fiets te hebben.”

Bij het Composiet Consortium van de Gentse Universiteit vond Thomas externe begeleiding. “Als je bij een bedrijf terechtkomt, heb je soms het nadeel dat je in de lijn van hun product moet blijven. Hier kon ik streven naar een innovatiever resultaat, mits ik mijn keuzes natuurlijk goed onderbouwde.”

Foto JA
Foto JA

“Ik werkte er op het einde nog liever aan dan in het begin”

Wat is er mis met de bestaande vouwfietsen, vroeg Thomas zich af. In zijn vooronderzoek testte hij een 15-tal modellen en liet hij verschillende handelingen uitvoeren die pendelaars met een vouwfiets moeten doen (vouwen, heffen, op trappen dragen…). “Daarbij lette ik vooral op drie punten: gewicht, vouwen en rijden. Bij het vouwen zijn zowel snelheid als eenvoud belangrijk maar ook de vanzelfsprekendheid van het systeem. Ook wie het nooit eerder deed, moet er zonder instructies in slagen. Daarnaast moet de fiets natuurlijk ook goed presteren en comfortabel zijn.”

Na alle testen en vooronderzoeken begon Thomas met het ontwerpen. “Uit een muur vol post-its met schetsen die verschillende deelproblemen moesten oplossen, ben ik beginnen te combineren. Alle stappen en keuzes toetste ik af bij fietsenmakers, een bedrijf dat fietsen test en bij pendelaars om het product voor de gebruiker zo optimaal mogelijk te kunnen maken.”

Wielen naast elkaar

“Het vouwen van een fiets moet zo intuïtief mogelijk gebeuren. En ik wou de handelingen ook beperken tot één beweging, zonder hendel of extra duw- of trekbeweging. Het stuur kan je bijvoorbeeld in één beweging in- of uitschuiven. Ik koos ook voor 24 inch wielen, die zijn bij de standaard vouwfietsen vaak kleiner waardoor je het gevoel hebt op een kinderfiets te rijden. Ik heb gekozen voor enkelzijdige ophanging en de wielen staan ook niet op één lijn. Tijdens het opvouwen passen de wielen perfect naast elkaar. Dat maakt alles veel compacter en lichter. En je kan de opgevouwen fiets als een trolley voorttrekken.”

Foto JA
Foto JA

foto ja
foto ja

Na pendeltesten in het station en de trein scoorde het concept van Thomas veel beter dan andere vouwfietsen. “Het vouwen gaat sneller, gebruikers kunnen de fiets vlot vouwen, ook de rijervaring met de offset wielen was na een blinde test positief”, vertelt de jonge ontwerper boeiend over zijn project. “Mijn interesse is doorheen het jaar alleen maar gegroeid. Ik werkte er op het einde nog liever aan dan in het begin.”

De vouwfiets van Thomas is te bewonderen in de Budafabriek van 18 tot 22 oktober.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier