‘t Brugje ontvangt leerlingen met autisme met open armen

© JTV
Redactie KW

Vanaf september 2015 worden in het onderwijslandschap heel wat veranderingen doorgevoerd. Zo wordt voor het buitengewoon basisonderwijs het type 9 gecreëerd.

Ook in ‘t Brugje worden leerlingen met autisme met open armen ontvangen. “We kregen inderdaad de toestemming om vanaf volgend schooljaar dit nieuwe type aan onze leerlingen aan te bieden”, vertelt directeur Hilde Clays. ‘t Brugje biedt momenteel onderwijs voor leerlingen met een attest voor type 1 (met algemeen vertraagde ontwikkeling) en type 8 (met een of meer leerstoornissen). “Vanaf september verdwijnen deze types. Die leerlingen kunnen dan terecht in het nieuwe type basisaanbod”, verduidelijkt directeur Hilde Clays. “In dat aanbod hebben we aandacht voor de totale ontwikkeling van de leerlingen, waarbij al hun talenten aan bod kunnen komen.”

“De leerlingen maken daarbij deel uit van een vaste klasgroep, maar kunnen taal of rekenen in een aparte niveaugroep aangeboden krijgen. Leerlingen die logopedie of kinesitherapie nodig hebben, krijgen dat tijdens de schooluren van een therapeut die deel uitmaakt van het schoolteam. Bovendien volgt de school de meest recente ontwikkelingen op het vlak van ICT. Zo zijn alle klassen uitgerust met een digitaal bord, waardoor er heel wat interactieve werkvormen aangeboden worden.”

vaste klasgroep

De school heeft een jarenlange expertise in het werken met leerlingen met autisme. “Daarom kregen we ook de toestemming om vanaf september het nieuwe type 9 te organiseren”, gaat Eveline Pil, coördinator van de auti-werking verder. “Een type 9-school biedt onderwijs op maat van leerlingen met de diagnose autisme. De leerlingen die met deze diagnose bij ons terechtkomen, maken alvast deel uit van een vaste klasgroep”, klinkt het.

“Ze kunnen voor bepaalde vaardigheden wel hulp krijgen in kleinere groepen zoals voor leerstofgebonden onderwerpen of voor sociale vaardigheden. Bovendien krijgen deze leerlingen allemaal een individuele begeleider, hun mentor. Die begeleidt en steunt hen waar nodig. Zo krijgen ze hulp bij het maken van planningen of worden sociale interacties verduidelijkt. De mentor is ook het aanspreekpunt voor ouders en andere leerkrachten.”

Speelplaatswerking

“Indien nodig voeren we ook individuele aanpassingen door”, aldus de directeur. “Op school is er trouwens een uitgebreide speelplaatswerking met gestructureerde zones : een speelgoedzone, georganiseerde middagsport en een rustige speelzone.”

“We werken ook intensief samen met externe partners zoals CLB, revalidatiecentra en thuisbegeleidingsdiensten. Dat vinden we als school erg belangrijk binnen de totaalbegeleiding van de leerlingen.”

Naast leerlingen die gewoon schoollopen in ‘t Brugje biedt de school eveneens gon-begeleiding aan leerlingen met diagnose autisme die het regulier onderwijs volgen. Ook leerlingen die de terugkeer maken van het basisaanbod naar het gewone lager onderwijs krijgen gon-begeleiding vanuit ‘t Brugje.”

(RLV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier