Studenten sociaal werk stellen zich vragen rond rouwverwerking

Bram Beunens, Sherwin Hosna, Robbert Vanhuyse, Phaedra Carrein, Elise Denhaene, Jennifer Vande Woestyne, Jolien Van der Helstraete en Sharon Beernaert werkten voor hun bachelorproef rond rouw en verwerking. © ED
Redactie KW

Acht derdejaarsstudenten van het departement sociaal agogisch werk van Vives Kortrijk stelden vorige vrijdag hun bachelorproef met als thema ‘rouwverwerking’ voor aan medewerkers van Rhizo campus Oost.

Dag Geeraert, preventieadviseur van Rhizo campus Oost lanceerde de opdracht voor de bachelorproef naar aanleiding van het kraanongeval in mei vorig jaar, waar een bouwvakker het leven liet. “Door dit ongeval stelden we vast dat we eigenlijk weinig voorhanden hadden om leerlingen en leerkrachten te begeleiden binnen een crisissituatie“, stelt Dag. “We wilden een algemene uitwerking rond rouw.”

Bachelorproef

Voor de vier studenten toegepaste psychologie en de vier studenten sociaal werk uit verschillende afstudeerrichtingen leek het thema van de bachelorproef rond rouwverwerking interessant om mee aan de slag te gaan. Bram Beunens (20) uit Deerlijk, Sherwin Hosna (24) uit Zaffelare, Robbert Vanhuyse (22) uit Wevelgem, Phaedra Carrein (22) uit Marke, Elise Denhaene (21) uit Rumbeke, Jennifer Vande Woestyne (21) uit Zwevegem, Jolien Van der Helstraete (21) uit Ooigem en Sharon Beernaert (20) uit Tielt begonnen er eind april aan en werkten sindsdien voltijds om hun project uit te werken.

“We keken hoe leerlingen, leerkrachten en het schoolteam elkaar kunnen ondersteunen bij het verwerken van een crisis”

Ze werkten multidisciplinair en pasten hun kennis rond psychosociale hulpverlening van hun drie jaar opleiding toe in de proef. Ze maakten een theoretische onderbouw van wat rouw eigenlijk is, hoe rouw kan herkend worden bij mensen, zochten tips hoe leerlingen en leerkrachten kunnen omgaan met rouw en maakten een rouwkoffer voor als er een crisis zou plaatsvinden.

Noodplan

De studenten richtten zich op het maken van een noodplan bij een overlijden van een leerling, een leerkracht of een familielid. “We keken ook hoe leerlingen, leerkrachten en het schoolteam elkaar kunnen ondersteunen bij het verwerken van rouw.” De studenten ontwikkelden ook een rouwkoffer die praktisch materiaal bevat waar leerkrachten mee aan de slag kunnen, zowel individueel als in groep. Zo zijn er actiekaarten waar er aan de hand van opdrachten kan gesproken worden over leven en dood en fiches over wie wat moet uitvoeren bij een overlijden.

Ze maakten daarnaast een poster die in de klassen en in de leraarskamer kan opgehangen worden met tips om rouw te verwerken. “Die poster kan altijd geraadpleegd worden en niet enkel als zich een crisissituatie voordoet.

(EDB – foto EDB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier