Stad Brugge investeert fors in plaatselijke party-cultuur

Redactie KW

De komende drie jaar injecteert het Brugse stadsbestuur 24.000 euro in de verdieping van de plaatselijke party-cultuur. Hiertoe sloot men overeenkomsten met Brugesalive, DB Events & Bookings en Suburb Soundz.

Brugge wil zo haar jongerenimago een boost geven en een garanderen dat er leuke festivals en evenementen in de pijplijn zitten. “Daarnaast willen we jeugdige organisatoren voldoende zuurstof bieden om met hun creatieve ideeën aan de slag te gaan”, stelt schepen van Jeugd Franky Demon (CD&V). “We gaan ook de administratieve last voor hen verlagen.”

Concreet sloot de stad voor de periode 2017-2019 overeenkomsten af met drie bekende spelers op de party-markt in Brugge. Het gaat om Brugesalive (Criticalz, Next Step DNB en Darka Deepa), DB Events & Bookings (One Night Stand) en Suburb Soundz (Area 51 en Invaderz vs Skankerz). “Aan de organisatoren vragen we om elk jaar vier muziekevenementen in Brugge op het getouw te zetten voor jongeren”, legt Demon uit. “In ruil schuiven we jaarlijks een subsidie toe van 8.000 euro. Deze subsidie moet de helft dekken van de gemaakte kosten.”

“Avontuurlijker experimenteren”

De evenementen zijn niet aan een locatie gebonden. Ze moeten wel in Brugge plaatsvinden, maar kunnen dus net zo goed in Het Entrepot als in de Magdalenazaal. Demon onderstreept dat dit initiatief de belastingbetaler geen extra euro meer kost, “want het gaat om een verschuiving binnen de vandaag al beschikbare middelen“, klinkt het.

Ward Benoit van Suburb Soundz juicht de beslissing toe. “Deze subsidie stelt ons in staat om wat avontuurlijker te experimenteren. Iets wat we ons bij party’s of festivals waar we zelf alle risico’s dragen minder kunnen permitteren”, zegt hij.

Voor wat, hoort wat en dat is in dit geval niet anders. In ruil eist de stad dat voornoemde organisaties inzetten op thema’s als alcoholgebruik, gehoorbescherming en preventie en sensibilisering. “Ook moeten ze niet-alcoholische drank aan een aantrekkelijk prijs aanbieden, dienen ze gratis in gehoorbescherming te voorzien en zullen verschillende, duidelijk zichtbare sensibiliseringscampagnes gevoerd worden in het kader van een positief uitgaansklimaat in onze stad. Dit kan door de taxi-app Pickmeup te promoten”, motiveert Franky Demon.

(SVV – Foto Invaderz)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier