Spes Nostra Heule opent nieuwbouw: “Dit is een verademing”

Spes Nostra opende een nieuwe vleugel met daarin een openleercentrum. Vooraan zien we v.l.n.r. directrice Heidi Denys, directeur Frederik Tack en directeur Pieter Dhuyvetter. (Foto Tim Ghillemyn)
Redactie KW

Het heeft bloed, zweet en tranen gekost, maar de nieuwe vleugel van Spes Nostra is een feit. De school diende al in 2001 een dossier in voor een extra nieuwbouw, maar pas in september namen de leerlingen van het eerste jaar er hun intrek. “Dit is letterlijk en figuurlijk een verademing”, klinkt het bij de directie.

De middelbare afdeling van het Spes Nostra in Heule floreert. Op de hoek van de Heulsekasteelstraat en Koffiestraat is op 1 september de nieuwbouw in gebruik genomen. Eindelijk, zou je kunnen zeggen. De school kampt namelijk al jaren met een plaatsgebrek. “Al in 2001 diende de toenmalige directeur Nest Six samen met Stefaan Misschaert een dossier in om op de bestaande site een extra vleugel bij te bouwen”, zegt Frederik Tack, directeur van de eerste graad. “Het was de bedoeling om daar in 2016 mee te starten, maar dat is niet gelukt omdat er moest worden gewacht op de goedkeuring en centen van Agion (Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs, red.).”

Voor de school was dat een kleine ramp, vooral in 2003 toen het leerlingenaantal flink toenam. “Op een bepaald moment hadden we 1.100 leerlingen (nu 867, red.)“, zegt Heidi Denys, directeur tweede en derde graad ASO. “Er werden extra privépanden in de buurt en containerklassen aangekocht, maar de situatie was verre van ideaal. De komst van de nieuwe vleugel betekent letterlijk een verademing voor onze school. Eindelijk meer ruimte, en dat brengt rust.”

Openleercentrum

De nieuwe vleugel is ingenomen door de leerlingen van het eerste middelbaar. Er zijn tien reguliere klaslokalen, vijf vaklokalen, een openleercentrum en een afzonderlijke speelplaats. “De 160 leerlingen genieten er van de allernieuwste technieken, met onder meer de meest geavanceerde digitale borden. Het openleercentrum – dat toegankelijk is voor de leerlingen en leraren van alle jaren – is een troef en kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor co-teaching.”

“Alle leerlingen van de tweede en derde graad – zowel ASO, TSO als BSO – zullen op de grote speelplaats zitten”

“Het was een heel bewuste keuze om de leerlingen van het eerste hierin onder te brengen. Door in een aparte blok te voorzien voor de eerstegraadsleerlingen, hebben we ervoor gekozen om een van onze troeven uit te spelen, namelijk onze kleinschaligheid. Zo maken we de overstap van het lager naar het middelbaar ook minder zwaar.” De nieuwbouw is goed voor een investering van 3,3 miljoen euro, deels gesubsidieerd door Agion.

Ook het ‘oudere’ gedeelte van de school wordt nog constant gerenoveerd. “Overal wordt de centrale verwarming vervangen, worden de lokalen geschilderd, enzovoort. Binnenkort pakken we ook de speelplaats aan. Het wordt een open ruimte, met veel groen, zitbanken en sportfaciliteiten.” Nog op korte termijn wordt de ruimte naast het onthaal aan de Heulsekasteelstraat – waar nu vaak fietsen en bromfietsen staan – aangepakt. “We creëren een groene oase, met zitbankjes en er komt een grote glazen poort zodat iedereen die hier voorbijkomt een inkijk heeft in onze school.”

Nieuwe werking

De nieuwbouw heeft ook nog een andere grote verandering in gang gezet. Spes Nostra was sowieso al één school, maar er werd vroegere jaren een onderscheid gemaakt tussen ASO en BSO/TSO. Dat is nu verleden tijd. Vanaf nu gebeurt het onderscheid in leeftijdscategorieën. Er zijn nu dus drie directeurs voor drie groepen van bijna driehonderd leerlingen. Frederick Tack is directeur van de eerste graad, Pieter D’Huyvetter van tweede en derde graad TSO/BSO en Heidi Denys van de tweede en derde graad ASO.

Een belangrijke verandering in dat kader is dat ook de speelplaatsen niet langer gescheiden zijn. “De eerste graad zit nu in de speelzaal, terwijl alle leerlingen van de tweede en derde graad – zowel ASO, TSO en BSO – op de grote speelplaats zitten”, zegt Tack. “Dat is een grote verbetering. Als een leerling vroeger moest veranderen van het ASO naar het TSO gebeurde dat vaak niet bij ons op school, uit schaamte om die zogezegde grens over te steken. Zoiets is niet meer van deze tijd.”

(Nikita Vindevogel)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier