Spaarkaartsysteem en safety buddy scoren op creativiteitsmarathon

Redactie KW

Op woensdag 11 en donderdag 12 maart organiseerde Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen) samen met essenscia Vlaanderen een creativiteitsmarathon voor jongeren uit het vijfde en zesde middelbaar in de Budafabriek in Kortrijk.

Tijdens de creativiteitsmarathon werken jongeren uit verschillende scholen in gemengde groepen aan een uitdaging die geformuleerd werd door drie bedrijven uit de chemische industrie. Op donderdag werd per vraagstelling een winnaar gekozen. De jongeren kregen punten op de inhoud van hun businessplan, op innovatie en creativiteit, op kwaliteit van de presentatie en op team spirit. De drie winnende groepen kregen vier minuten om hun PowerPoint voor te stellen en er kwamen nog vragen. De drie CEO’s die jureerden kozen de uiteindelijke laureaat. Frank Deboosere presenteerde de finale en de prijzen werden uitgereikt door gouverneur Carl Decaluwé. Ook An Vandersteene, schepen van onderwijs in Kortrijk was aanwezig op de finale.

Drie uitdagingen

Quadrant vroeg zich af hoe de betrokkenheid en engagement van medewerkers bij het bedrijf te vergroten. De winnaars vonden vooral dat geapprecieerde werknemers liever naar hun werk komen en probeerden met hun voorstellen de betrokkenheid van de werknemers in het bedrijf te stimuleren. Ze gingen hiervoor ook op zoek naar wetenschappelijke onderbouwing.

Proviron stelde als opdracht een campagne te bedenken rond nieuwe veevoederingrediënten in de strijd tegen resistentie. De jury werd gecharmeerd door de groep Hayvan Yemi die vooral oog had voor het PLC-principe (PLC staat voor Politiek, Landbouw en Consument).

Winnaar werd de groep ‘You can’t be 2 safe’ met hun oplossing op de vraag van Bayer MaterialScience die de jongeren uitdaagde de jongeren om een systeem te bedenken dat werknemers motiveert om er alles aan te doen om een volledig kalenderjaar ongevalvrij te werken. Van de safety buddy die de jongeren voorstelden, hadden de CEO’s nog nooit gehoord, maar ze vonden het een mooi idee en ook de oplossingen die de jongeren aanreikten op zowel korte als lange termijn en een spaarkaartsysteem individueel als in groep, deed hen beslissen om Jannes Roman van VTI Waregem, Renée Verhulst uit Spes Nostra Kuurne, Ciska Gielis uit Mechelen, Levi Geeraert uit Oudenaarde en Louis Van De Mergel van Zottegem te laten winnen. Ze konden met een boekenbon naar huis en werden door de CEO’s uitgenodigd om in het bedrijf zelf een kijkje te komen nemen. Renée Verhulst uit Hulste zit in het zesde jaar economie-wetenschappen. Ze reageerde dat ze het heel tof vond. “Je wordt direct ‘gesmeten’ in iets onbekends. Eerst begonnen we te brainstormen, verschillende mensen komen met ideeën, het was leerrijk, we leerden samenwerken en we konden ook aan experts vragen hoe dingen gebeuren in een bedrijf.”

Kennismaken met de realiteit op het werk

Verschillende West-Vlaamse scholen uit onze provincie waren vertegenwoordigd op de creativiteitsmarathon zoals HPO Kortrijk, Don Boscocollege Kortrijk, KA Avelgem, Prizma Campus College Izegem, Sint-Pieterscollege Blankenberge, Spes Nostra Kuurne en VTI Waregem. Leerkrachten Jan Reybroeck en mevr. Van Heghe van VTI Waregem kwamen in contact met Vlajo toen ze ondernemers zochten voor in de klas. “De leerlingen zagen dat Vlajo innovatiekampen organiseerde en ze stelden ons eigenlijk zelf voor om dit te doen.”Voor onze school was dit de eerste deelname met de 24 leerlingen van het zesde jaar industriële wetenschappen. Het is ons heel goed bevallen. De leerlingen van de verschillende scholen en richtingen waren onderverdeeld in diverse groepen. Ze begonnen met teambuilding waar ze per groep een piramide moesten maken met voorwaarden: overleggen was onmiddellijk nodig, als ze zich voorstellen aan een tafel is het al afstandelijker. Daarna volgden de jongeren workshops, stelden ze een businessplan op en begonnen ze met de vraagstelling en maakten ze een PowerPoint. Vijf groepen van zes jongeren werkten aan één vraagstelling. Voor de jongeren was het een kennismaking met de realiteit op het werk: ze gingen om met tijdsdruk en moesten direct reageren op vragen. Ze kwamen in contact met een totaal ander aspect dan in het gewoon onderwijs!”

(EDB – foto EDB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier