Sint-Vincentius Bissegem zet leerlingen aan het lezen met leeshuifkar op speelplaats

De kinderen van het eerste leerjaar bij de leeshuifkar. We zien rechts vooraan juf Greet Vandersteene met juf Delphine Labaere. © EDB
Redactie KW

Een groot letterfeest voor het eerste en het tweede leerjaar op maandag 29 mei was de officiële inwijding van de leeshuifkar op de speelplaats van de jongste leerlingen van lagere school Sint-Vincentius.

De leeshuifkar is onderdeel van de bachelorproef van Delphine Labaere (21) uit Bissegem. Deze laatstejaarsstudente Lager Onderwijs aan Vives campus Torhout werd begeleid door juf Greet Vandersteene van lagere school Sint-Vincentius Bissegem. In samenspraak met beleidsmedewerker van Sint-Vincentius Anne Van Tieghem werd gezocht waar de noden van de school lagen. “De school wil preventief de kinderen meer leeskansen aanbieden en we besloten een leesproject op te zetten met een waaier aan leuke en boeiende activiteiten“, stelt Delphine. Er werd een leeshuifkar opgesteld op de speelplaats die de naam ‘leescoconnetje’ kreeg. Juf Greet vertelt dat alle klassen met een leesrups werken.

Als kinderen een boekje hebben gelezen, mogen ze een stukje van de leesrups kleuren

“Als kinderen een boekje gelezen hebben, mogen ze een stukje van de leesrups kleuren. We hopen dat de leerlingen door onze leesactiviteiten leestechnisch wat sterker staan en van leesrups mogen uitgroeien tot een volwaardige leesvlinder.” Op het letterfeest, het slot van het project, waar ‘het leescoconnetje’ officieel ingehuldigd werd, knutselden de kinderen een vlindertje om de huifkar te versieren. De kinderen van het zesde leerjaar zullen de huifkar voor het aanbrengen van de vlinders nog oliën.

Voorleesweek

In de aanloop van het letterfeest konden de kinderen zich vrij inschrijven om te lezen tijdens de speelkwartiertjes of over de middag. Op die manier hoopten juf Greet en Delphine om de verveling tijdens de middagpauzes wat tegen te gaan. “Kinderen toonden veel interesse voor onze rijke waaier aan activiteiten. We werkten met leesbekjes, leesrupsen, verhalen, lees- en kleuropdrachten, strips, memory-lezen, poëzie- en weetboeken, rijmen en dobbelsteenlezen. Er was ook een voorleesweek“, aldus Delphine, die niet verwachtte dat het zo’n succes zou worden. “Het resulteerde in een leuk project dat door veel leerlingen en leerkrachten werd gedragen. Niet enkel leesvaardigheden werden geoefend, maar ook de sociale omgang, het leren samenwerken met elkaar, respect tonen voor een ander én het aangeboden materiaal.”

Genieten

Dagelijks sprongen leesjufjes en -meesters uit het derde leerjaar van juf Greet bij om een oogje in het zeil te houden en bij te springen indien nodig en ook de meters en peters uit het zesde leerjaar hielpen de kinderen uit het eerste leerjaar om alle leesactiviteiten tot een goed einde te brengen.” Op het letterfeest was er een toneel en werd een doorschuifsysteem doorlopen. Er werd afgesloten met een dans samen met ‘leesrups juf Greet’ en de kinderen kregen allemaal een zakje met ‘doop-letter-suikertjes’. “Het is de bedoeling dat het leescoconnetje een favoriet plekje wordt voor de leerlingen en dat ze er uren mogen genieten van veel leesplezier”, besluit Delphine.

(EDB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier