REPORTAGE Brussels Jazz Orchestra laat leerlingen eerste leerjaar proeven van jazz

Redactie KW

Het Concertgebouw stond maandag en dinsdag in het teken van de ‘Eersteklasconcerten’, een jaarlijks terugkerend evenement van het Musica Impulscentrum voor muziek in samenwerking met het Concertgebouw en Brussels Jazz Orchestra.

Negenhonderd leerlingen van het eerste leerjaar kregen er een speelse introductie tot de wondere wereld van de jazzmuziek.

Op het programma stond een belevingsparcours met workshops, telkens ook gekoppeld aan een miniconcertje. Daarbij kwamen de belangrijkste aspecten van het genre aan bod: niet alleen de instrumenten en ritmes, maar ook het jazztypische improvisatie-element. “Tijdens onze achtste editie van Eersteklasconcerten maken op twee dagen tijd 900 kinderen kennis met de jazzmuziek, 31 scholen uit heel West-Vlaanderen nemen eraan deel. Het blijft een succesformule, veel scholen zijn vaste klanten en daarom pakken we het elke editie weer net iets anders aan. Zo blijft het ook telkens verrassend”, zegt Rik De Jonghe van het Concertgebouw.

“Eén groot avontuur”

Hans Van Regenmortel is artistiek coördinator bij Musica, Impulscentrum voor muziek. “De laatste jaren is het concept geëvolueerd naar een totaalgebeuren, de Eersteklasconcerten zijn nu één groot avontuur waarbij de leerlingen helemaal ondergedompeld worden in de jazz. Op een ludieke manier ervaren ze evolutiegewijs de essentie van die muziek, beginnend bij de traditie van de worksongs op de slavenplantages waarin het genre geworteld is. Voor die workshop baseerden we ons op de documentaire ‘The Land Where the Blues Began’. In de kamermuziekzaal konden de kinderen zich dan weer ritmisch uitleven op de bossa nova klassieker ‘Song For My Father’.”

“Inspelen op de verwondering”

“In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, vinden wij niet dat jazz voor kinderen te moeilijk of abstract is. Kinderen hebben een heel open kijk op de wereld, en dat geldt ook voor muziek, die ze ondergaan en absorberen. De workshops zijn bewust zo opgevat dat de grenzen tussen muzikanten en het jonge publiek vervagen. Op die manier knopen we op een toegankelijke manier aan bij hun eigen muzikaliteit, en dringt de muziek het beste tot hen door. We spelen in op de verwondering, waardoor ze spontaan beginnen mee te doen”, aldus nog Hans Van Regenmortel.

“Kinderen reageren heel spontaan”

Bruggeling Bart Defoort speelt saxofoon bij het Brussels Jazz Orchestra, dat dit jaar instond voor de uitvoering. “Deze concerten zijn iets helemaal anders dan wat we gewoon zijn, kinderen zijn niet ons doorsnee publiek. Maar dat maakt het des te interessanter, leuk om te zien hoe zij onze muziek ervaren: heel spontaan en onbevangen. Jazz is ritmisch en lijfelijk, en schreeuwt daarom ook om een praktijkgerichte aanpak. De kinderen mogen tijdens ‘Eersteklasconcerten’ zelf blaas- en percussie-instrumenten uitproberen, voor hen kan dat een eerste aanzet zijn om zelf een instrument aan te leren.”

Componist Gyuri Spies schreef in opdracht van het Brussels Jazz Orchestra een nieuw werk waarin heel wat aspecten uit de jazzmuziek aan bod komen.

Die compositie, ‘Jazz Through Time’, wordt tijdens het slotconcert uitgevoerd in de grote zaal van het Concertgebouw. “Het werk is een knipoog naar de geschiedenis van de jazz, die zijn oorsprong heeft in de blues en van daaruit een evolutie doorgemaakt heeft naar de swing en de bebop, over cool en free jazz naar funk jazz.”

“Nog geen onderscheid tussen klassiek en hedendaags”

Jasmijn Degrande en Helena Verhaeghe van basisschool De Klimtoren in Jabbeke mochten met hun klasje zelf aan de slag met shakers en andere instrumenten. “Ik vind die muziek wel mooi. Ik heb een opa die vroeger piano speelde”, zegt Jasmijn. “Zelf zou ik eigenlijk liever gitaar leren.”

“De Eersteklasconcerten zijn voor onze kinderen altijd een plezante ervaring, ze keren daar heel opgewekt van terug”, zegt hun meester Wim Ameloot. “Jazzmuziek horen ze zelden op de radio, maar juist daardoor luisteren ze heel onbevooroordeeld. Kinderen maken op die leeftijd nog geen echt onderscheid tussen klassiek en hedendaags, ze staan open voor alle vormen en stijlen.”

(WK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier