Proefproject leerlingenvervoer onder meer in Sint-Idesbald

© STEFAAN BEEL
Redactie KW

Vanaf dit schooljaar loopt er voor een tiental scholen buitengewoon lager en secundair onderwijs uit de regio Roeselare, een pilootproject waarbij directies zelf kunnen beslissen of leerlingen al dan niet recht hebben op gratis leerlingenvervoer.

Deze reportage maakt deel uit van ons Dossier Weer naar school.

Tien B.O.-scholen uit de omgeving van Roeselare, Hooglede, Izegem en Ingelmunster fungeren als proefproject in een ‘landelijk gebied’ terwijl dit initiatief bij gelijkaardige instellingen uit de streek rond Leuven als ‘stedelijk gebied’ wordt uitgetest. “Vooral voor onze secundaire scholen verandert er uiteindelijk wel heel wat”, aldus Chris Vanmechelen, technisch directeur van het BuSO St.-Idesbald. “Vroeger werd het recht op leerlingenvervoer volledig door Brussel bepaald. Dit wordt nu gedecentraliseerd. Het grote verschil is dat de scholen uit ons proefproject lokaal mogen beslissen of leerlingen kunnen genieten van gratis vervoer. Vroeger waren leerlingen ook verplicht om naar de dichtstbijzijnde school te gaan. In het secundair is dit nu niet meer het geval. Ouders kiezen logischerwijs voor de school die het best beantwoord aan de noden van hun kind.” Wegens de grote concurrentie in het lager onderwijs houden directies wel vast aan die dichtstbijzijnde school.

Criteria

Leerlingen uit het secundair die op minder dan 4 km van hun school wonen, moeten op eigen kracht of met hun ouders op school geraken. Bij lagere schoolleerlingen is die perimeter 1,5 km. Er worden eventueel afwijkingen toegestaan als leerlingen bijvoorbeeld rolstoelpatiënt zijn. “Bij inschrijving zitten we met de ouders samen om eventuele alternatieve vervoersmiddelen te zoeken”, verduidelijkt Chris.

“Die alternatieve manieren zijn echt een doel op zich. Pas daarna wordt het leerlingenvervoer een optie. Nieuw is ook dat ouders een vergoeding krijgen als ze hun kinderen zelf naar school brengen. Als dit via carpooling gebeurt, is dit bedrag zelfs nog iets groter”, klinkt het.

“Met dit pilootproject wordt gestreefd naar een daling van het aantal leerlingen op die bussen en naar minder stopplaatsen zodat de ritten zelf ook minder lang duren. Vroeger werden de kinderen opgehaald aan huis. Vanaf dit schooljaar moeten ze opstappen aan gemeenschappelijke haltes.”

Het nieuwe concept wordt tussendoor en na één jaar geëvalueerd, met de bedoeling dit volgend schooljaar uit te breiden naar het volledige Vlaamse buitengewone schoollandschap.

Het leerlingenvervoer blijft sowieso gratis en het project mag geen invloed hebben op het onderwijsbudget.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier