Prijswinnende zonnewagen te zien in Immaculata in De Panne

Leerlingen van 6WWB Immaculata met rechts leerkracht Ann Viaene en directeur Hugo Sevenois © MVP
Redactie KW

De zonnewagen Punch 2 van het Punch Powertrain Solar Team van de KU Leuven was vrijdag de grote blikvanger op het speelplein van het Immaculata-instituut in De Panne.

Drie teamleden vertelden over het ambitieuze project waaraan 21 ingenieursstudenten van de KU Leuven anderhalf jaar hebben samengewerkt om tijdens het wereldkampioenschap voor zonnewagens in Australië op de derde plaats te eindigen.

Voor West-Vlaanderen is het een absolute primeur dat de zonnewagen werd gepresenteerd. De eer viel te beurt aan het Immaculata-instituut omdat vorig jaar de leerlingen van het vijfde jaar wetenschappen-wiskunde (5WWB, nu 6WWB) meededen aan de ‘Solar Olympics’ en daarvoor een gadget maakte op zonne-energie. Een bezoek van de zonnewagen was de prijs die ze wonnen.

De wagen weegt 145 kg, zodat je hem zelf kunt optillen bij een probleem

De hele school hing aan de lippen van de drie specialisten van het Punch Powertrain Solar Team, die waren meegekomen om te vertellen wat er allemaal komt kijken bij zo’n prestigieus project. Dat waren Milan Meurrens, die instond voor de elektronica low voltage, Hannelore Verhaegen hield zich bezig met de financiën en de marketing, en Lander Hollevoet wist alles te vertellen over de productie van het omhulsel.

Aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië namen zo’n 45 teams deel, waarvan elk team nog eens apart omringd wordt door meerdere ondersteunende teams. Lander Hollevoet probeert de ervaring over te brengen op de leerlingen: “Eerst moesten we met ons hele hebben en houden het vliegtuig op, voor we aan een 5-daagse tocht van meer dan 3.000 km door de woestijn begonnen. We hadden ons eigen tentenkamp mee, moesten zelf koken, soms ‘s nachts doorwerken om onze wagen in orde te krijgen. Elke dag reden we in een heel konvooi. Wat eraan voorafging: 1,5 jaar werk met een team van 21 ingenieurs, waarbij de theorie, het uittekenen van het ontwerp met alle componenten enz. 6 maanden duurde, dan volgde de bouwfase en ten slotte de testfase op efficiëntie. We moesten ook zelf voor sponsors en de public relations zorgen, en het hele project heeft meer dan 1 miljoen euro gekost.”

Hannelore licht de cijfers toe: “De wagen kan zo’n 120 km per uur rijden en weegt 145 kg, zodat je hem zelf kunt optillen bij een probleem. Je kunt er ongeveer 500 km mee rijden, maar er zit ook in batterij in die zonne-energie kan opslaan, zodat je ook in het donker kunt rijden. Het zitje voor de bestuurder is heel krap, want alles is zodanig uitgekiend om zo weinig mogelijk energie te verspillen. We willen er ook mee deelnemen aan de 24-uurs race ‘European Solar Challenge’. In de wedstrijd behaalden we een mooie derde plaats, maar we kregen ook de innovatieprijs voor onze vierwielsturing. Daarmee kon de wagen niet alleen rechtdoor rijden, maar ook onder een bepaalde hoek draaien en voordeel halen uit de zijdelingse wind.”

(MVP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier