Niet om te lachen (of net wel): leerlingen VTI bouwen grappenmakermachine

De leerlingen van het zesde leerjaar waren trots op hun grappenmakermachine en poseren samen met leerkrachten Marc Coene en Rudi Gelein van het VTI Poperinge en directeur Kris Devloo van De Vlam © Foto DVDB)
Redactie KW

Leerlingen van het VTI Poperinge werkten de grappenmakermachine uit voor de zesdejaars van De Vlam, die in oktober vorig jaar het idee voorstelden.

Dit schooljaar stapten de Vrije School de Vlam uit Vlamertinge, het VTI Poperinge en Howest (afstudeerrichting industriële productontwikkeling) in het project ‘My Machine’. In oktober vorig jaar bedachten, tekenden en beschreven de leerlingen van het zesde hun eigen droommachine onder begeleiding van studenten Industriële Productontwerpen van Howest. Uit de creatieve ideeën werden enkele haalbare ontwerpen gekozen. Zo werden de grappenmakermachine, de eet-en drankmachine en de geldmaakmachine in De Vlam uitverkoren als idee om verder uit te werken. Uiteindelijk werden deze drie ideeën in de klas door de kinderen in maquette uitgewerkt. Met deze voorstellen gingen de studenten van Howest aan de slag. Zij bestudeerden de technische kant van de ideeën en onderzochten of het project haalbaar was. Hiervoor werd er samengewerkt met het VTI Poperinge dat dit project concreet uitwerkte.

Slechts twee basisscholen en technische scholen werden in West-Vlaanderen uitverkoren om aan dit project mee te werken waaronder dus de Vrije School De Vlam in Vlamertinge en het VTI Poperinge. Op deze manier werkten beide scholen aan STEM-onderwijs: wiskunde, wetenschappen, techniek en technologie werden samengebracht mét creativiteit én samenwerking over de verschillende niveaus van onderwijs heen in één bepaald project. Marc Coene en Rudi Gelein, leerkrachten aan het VTI Poperinge, kwamen het werkresultaat voorstellen en onthulden de grappenmakermachine.

Om dit moment feestelijk te kaderen, zorgden de leerlingen van het zesde leerjaar voor een flashmob, een grappenbeurt en een hapjestafel.

(DVDB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier