Miniondernemingen en studentenbedrijven stellen zichzelf voor aan hun aandeelhouders

(v.l.n.r.) Brecht Deloof, Alicia Soenens, Kyara Debeyne, Lies verhulst en Edith Mattens vormen samen Pommie Greenie. Profrenner Gianni Meersman nam het eerste fruitpakket in ontvangst. (Foto CLY)
Redactie KW

Bij het begin van een nieuw schooljaar engageren tal van jongeren zich om een minionderneming of studentenbedrijf uit de grond te stampen.

Bij Prizma Campus College en op Campus IdP tonen heel wat jongeren dit jaar opnieuw hun economisch kunnen. Alle aandeelhouders werden afgelopen dinsdag op het Izegemse stadhuis verwacht. Het was schepen van Onderwijs Kurt Himpe (N-VA) die afgelopen dinsdagavond de officiële aandeelhoudersvergadering mocht openen. In zijn speech prees hij de jongeren omwille van hun ondernemingszin en de begeleiders voor hun geduld en steun. “West-Vlaanderen deed het de afgelopen jaren goed op economisch vlak en wij horen daar met Izegem zeker bij”, wist de schepen. “Firma’s als Moderna, Televic, Durlet en Skyline Communications zetten onze stad op de economische kaart en daar zijn we als stadsbestuur uiteraard blij om. Dat jonge mensen nu willen proeven van het ondernemerschap, kan alleen maar een troef zijn voor hun latere carrière. Ik wens hen alle succes toe!”

Alle aanwezige aandeelhouders kochten een aandeel en hopen uiteraard dat ze op het einde van het jaar een mooie winst mee naar huis mogen nemen.

Gianni Meersman

Na de speech van schepen Kurt Himpe was het tijd voor de miniondernemingen om zich voor te stellen. Die worden ondersteund door verschillende coaches binnen de school en de leerlingen staan ook in nauw contact met Vlajo, de vereniging voor Vlaamse Jonge Ondernemingen.

Prizma Campus Idp beet de spits af met minionderneming Pommie Greenie. Gedelegeerd bestuurder Alicia Soenens nam als eerste het woord. “Onze onderneming is een fruit- en groentewinkel. Wij bieden tal van lekkere en gezonde tussendoortjes aan. Zo kan je bij ons terecht voor fruitpakketten, heerlijke smoothies en gezonde sinterklaaspakketten.”

De groep bestaat uit zes enthousiaste leerlingen uit het zevende jaar kantooradministratie en gegevensbeheer. “Met Pommie Greenie zorgden we voor een frisse en fruitige naam en ook ons logo ligt helemaal in die lijn. Via Facebook en op onze website kan je meer over ons lezen en ook online producten bestellen. Daarnaast zullen we op tal van evenementen te vinden zijn. Zo trekken we zeker een keer naar Bailleul om er op de wekelijkse markt te staan en zullen we ook nu en dan op de Izegemse zaterdagmarkt te vinden zijn.”

De groep slaagde erin om wielrenner Gianni Meersman te strikken als boegbeeld van Pommie Greenie. “We zijn heel blij dat Gianni onze onderneming steunt. Een gezonde levensstijl is niet alleen gezond eten, maar ook veel bewegen”, klinkt het. Gianni Meersman nam afgelopen dinsdag een fruitpakket in ontvangst.

Gezelligheid troef

Bij Prizma Campus College gooien ze het met hun mini Chalet Douillet over een totaal andere boeg. “Iedereen houdt van gezelligheid en dus richten wij ons op producten die gezelligheid in de hand werken”, lachen Frauke Heldenbergh en Margot Coopman, ceo en management assistant bij Chalet Douillet. De onderneming biedt een uiteenlopend gamma van producten aan. “We hebben enkele producten in de foodsector zoals muffins en chocoladelolly’s, maar het grootste aanbod bevindt zich binnen de non-foodbusiness. Zo verkopen we onder meer warme plaids, dikke kousen en gezellige kussens. Allemaal producten die op een koude winteravond van pas komen!”

In Campus College waren 16 personen bereid om zich volledig in het ondernemersavontuur te storten. “Wij komen uit verschillende richtingen, want in ons lessenpakket is de minionderneming een keuzevak. Omdat er vier verschillende departementen zijn – financieel, administratief, commercieel en technisch – is er toch voor elk wat wils en vindt iedereen zijn gading”, beamen de leerlingen.

Studentenbedrijven

Prizma Campus Idp telt naast een minionderneming ook vier studentenbedrijven. Die worden eveneens geleid door leerlingen van de school. Als de leerlingen slagen in hun concept, dan behalen zij het getuigschrift bedrijfsbeheer.

Gunther Vermaut mag zich voor één jaar zaakvoerder van Worldchoc noemen. Samen met drie bediendes brengen zij allerlei merkchocolade aan de man. “We zorgen voor democratische prijzen en hebben bovendien ook oog voor de verpakking”, benadrukken de vier.

Studentenbedrijf Sapone verkoopt setjes bad- en verzorgingsproducten. Zaakvoerder Jana Dumortier staat er gelukkig niet alleen voor. “Ik kan rekenen op vier bedienden. Wij beslisten samen welke producten we zouden verkopen en ook over de naam en het logo waren we het unaniem eens. Sapone is het Italiaanse woord voor zeep.”

Lisa Geldof verkoopt met haar vier bedienden balpennen en schoolartikelen in studentenbedrijf Caneta Esferográfica. “Onze slogan luidt Onze balpennen zetten de puntjes op de i en dat is ook wat wij willen doen. We bieden kwaliteit aan en dat tegen scherpe prijzen.”

Ook Anahit Martikjan van Desire Tee’s is vastbesloten om er een succesvol jaar van te maken. “Wij bieden onze klanten toffe t-shirts aan. Als zaakvoerder kan ik rekenen op de steun van vijf bereidwillige personeelsleden. Samen doen we er alles aan om onze aandeelhouders op het einde van het jaar te plezieren.”

(MV)