M-decreet zorgt voor heel wat nieuwe leerlingen bij Het Vlot in Ieper

Het Vlot. © dvdb
Redactie KW

Door het zogenaamde M-decreet, een beslissing van het Vlaams Parlement vorig jaar, ziet de school voor buitengewoon basisonderwijs Het Vlot in de Sint-Elisabethstraat er dit schooljaar anders uit.

“Het M-decreet bracht een onzekere en drukke zomervakantie met zich mee”, vertelt Stefaan Veracx, directeur van Het Vlot. “Het decreet stimuleert kinderen om zo lang mogelijk in het gewoon onderwijs te blijven. Elke gewone school moet een zorgbeleid uitbouwen en zoeken naar redelijke aanpassingen. Als dat niet genoeg helpt, kan het kind naar het buitengewoon onderwijs.”

Nieuwe aanpak

“Daardoor konden wij van het buitengewoon onderwijs moeilijk inschatten hoeveel kinderen zouden inschrijven”, gaat de directeur verder. “Ook moeten de aanvragen voor materiaal of ondersteuning begin september klaar zijn. Daarbij komt nog dat kinderen die doorverwezen worden tijdens het schooljaar het recht hebben om in te schrijven in het buitengewoon onderwijs. Of er nog kinderen de overstap zullen maken en in welke klasgroep of type ze onderwijs zullen moeten krijgen, kunnen we nu niet weten.”

“Naarmate september dichter kwam, kregen we meer inschrijvingen van kinderen met autisme, type 9. Pas eind augustus hebben wij beslist om een vierde autiklas op te richten. Een goede beslissing, blijkt achteraf. Want uiteindelijk hebben we liefst negen nieuwe inschrijvingen binnen dat nieuwe type. Drie klassen zou onhaalbaar geweest zijn. We plaatsen botsende karakters liever niet samen in de klas en de klasgroepen mogen ook niet groot zijn. Daarnaast lopen de kenmerken van kinderen met autisme ver uiteen. Aan de aanpak en de problematiek van onze bestaande leerlingen waren we al gewend. Nu krijgen we te maken met vele nieuwe situaties. Ons team sleutelt voortdurend de begeleiding bij. Eén van onze ervaren leerkrachten maakte de overstap naar de nieuwe autiklas. Daarnaast hebben we gekozen om één logopediste in te schakelen die naast de orthopedist als back-up functioneert. Is er een probleem in de klas, dan stopt zij de individuele begeleiding om met de leerlingen in kwestie te praten of een time-out in te lassen.”

Basisaanbod

“Kinderen met een licht mentale beperking en kinderen met een leerstoornis, wat wij respectievelijk type 1 en type 8 noemden, vallen sinds het decreet samen onder de noemer ‘basisaanbod’. Dit schooljaar zien we een daling in het aantal inschrijvingen van vooral die groep. Dat is ook de bedoeling van het M-decreet: die kinderen zo lang mogelijk in het gewoon onderwijs houden. We tellen nu maar een vierde van onze inschrijvingen in vergelijking met vorig schooljaar. Vooral de kinderen die één jaartje brugklas in het buitengewoon onderwijs volgen, zijn weggebleven. De oorzaak ligt waarschijnlijk bij de voorwaarden om doorverwezen te worden. Nu moeten de kleuterleidsters immers bewijzen dat een kind niet klaar is voor het eerste leerjaar in het gewoon onderwijs en daar genoeg zorg heeft gekregen, vooraleer het naar het buitengewoon kan overstappen. Binnenkort zitten we samen met enkele zorgcoördinatoren uit het gewoon onderwijs en het CLB om deze problematiek te bespreken.”

Aanpassen

“De nieuwe term basisaanbod maakt het er ook niet makkelijker op. Voor het M-decreet zocht het CLB uit waarom gewoon onderwijs niet meer lukte. Ligt de verklaring bij een lichtmentale beperking of is het een leerstoornis die aan de basis ligt van de problematiek? Op basis van die onderzoeken kwam een kind dan terecht in type 1 of type 8. Ons team wist dan hoe we die problematiek moesten aanpakken. Met de vervanging van type 1 en 8 door het type basisaanbod kunnen we niet meteen anticiperen op de noden en aanpak van het kind. Voor ons is het een bepaalde zekerheid die wegvalt, want beide groepen zitten nu in één klas. Het is zoeken om de specifieke aanpak af te stemmen op de noden van het kind. Met een daling in het basisaanbod en een nieuwe autiklas is het aanpassen, zowel voor ons team als voor de kinderen. Het spreekt voor zich dat we ons best doen om voor elk kind te zoeken naar oplossingen. Voor de vakantie vreesden we voor een grote daling in het aantal inschrijvingen. Nu blijkt dat mee te vallen, voor Het Vlot althans. Wij kunnen onze daling in het basisaanbod compenseren met de stijging binnen type 9 autisme. Maar voor andere scholen in de streek breken moeilijke tijden aan…”

(SP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier