Leerlingen Sint-Jansschool in Menen lossen ruzies voortaan op met ludieke machine

© Nicolas Verhaeghe
Redactie KW

Meer dan 400 leerlingen uit 23 scholen mochten het voorbije schooljaar hun gekste droomachine bedenken. De leerlingen van het vierde leerjaar van de vrije basisschool Sint-Jansschool in Menen ontwierpen tijdens het project MyMachine een machine die een ruzie tussen twee leerlingen opheldert: de ‘Ruzie-Oplosser 2.0’.

Onder begeleiding van studenten uit Howest, de hogeschool West-Vlaanderen Kortrijk én een multidisciplinair studententeam van Hogeschool PXL Limburg Hasselt, werd de ‘Ruzie-Oplosser 2.0’ bedacht en ontworpen. “De leerlingen mochten elk hun idee voor een droommachine voorstellen en uit alle voorstellen werd de ‘Ruzie-Oplosser 2.0’ uitgekozen“, zegt directeur Ann Expeel.

MyMachine Vlaanderen is een initiatief dat ondernemingszin, creativiteit, STE(A)M vaardigheden, talentontwikkeling, maakonderwijs en kruisbestuiving wil stimuleren binnen alle onderwijsniveaus. Het hele proces bestaat uit drie stappen: het idee waar kinderen uit het lager onderwijs een droommachine bedenken, het ontwerp, waarvoor de studenten hoger onderwijs een concept ontwikkelen en het bouwen van een werkend prototype door leerlingen technisch secundair onderwijs.

“De studenten haalden het creatiefste in de kinderen naar boven, waarna de klas de top drie van knapste of mafste machines koos. De ontwerptekeningen en maquettes dienden dan als inspiratie voor de studenten die één van de top drie verder heeft uitgewerkt tot een interactief product. De zesdejaars metaal van het VTI Sint-Lucas Menen slaagden erin om deze droommachine in elkaar te knutselen. De leerlingen van het vierde leerjaar mochten hun ‘Ruzie-Oplosser 2.0’ in ontvangst nemen tijdens dit grote onthullingsfeest”, vertelt Ann. De kinderen stonden zelf in voor de presentatie en de ontvangst van de ouders, genodigden en burgemeester Martine Fournier.

Golflengte

De ‘Ruzie-Oplosser 2.0’ is al even simpel als geniaal. Na een kleine ruzie op de speelplaats wordt de ‘Ruzie-Oplosser 2.0’ erbij gehaald. “De twee ruziemakers nemen plaats aan de machine en hun handen worden binnen in de machine geboeid. Daarna draaien ze gelijktijdig aan een hendel. Na een tijdje gaan er twee lampjes. As ze hetzelfde draairitme hebben gevonden gaat het laatste lampje branden waardoor we zien dat de leerlingen opnieuw op dezelfde golflengte zitten. Hun boeien gaan dan weer automatisch open en ten slotte geven ze elkaar de hand en het symbool ‘ruzie opgelost’ licht op”, legt Ann uit.

Deze ludieke machine met zijn grappige bediening zal vast en zeker het gewenste effect hebben op de leerlingen. Als ze er straks maar geen ruzie om maken. (Nicolas Verhaeghe)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier