Leerlingen maken werkende voorloper van raketmotor

Carl Creupelandt en Robin Huys bij hun pulsejetmotor. © GF
Redactie KW

Carl Creupelandt en Robin Huys van het zesde jaar Industriële Wetenschappen aan het VTI in Ieper deden dat in het kader van hun eindwerk.

Leerkracht Johan Vanbeselaere is blij met de keuze van de twee laatstejaars. “De laatste tijd zie en hoor je overal de term STEM in het onderwijs opduiken”, begint hij. “STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics. Bedoeling is leerlingen te stimuleren een dergelijke richting aan te vatten, omdat er veel vraag is naar dergelijke afgestudeerden, maar onderwijs met een technisch kantje eraan is nog veelal onterecht ondergewaardeerd.”

Dé STEM-richting bij uitstek is Industriële Wetenschappen, waar nogal wat bollebozen zich kunnen in uitleven, weet Johan Vanbeselare. “Met als kers op de taart een eindwerk, de zogenaamde Geïntegreerde Proef in hun laatste jaar. Twee leerlingen van het VTI Ieper durfden het aan een werkende voorloper van een raketmotor te maken: een pulsejetmotor, zoals gebruikt in vliegende bommen uit WOII, de zogenaamde V1’s.”

“Het maakt ‘een beetje’ lawaai”

Tien jaar geleden maakten leerlingen van dezelfde school met succes al eens zo’n motor na, herinnert de leerkracht zich. “Dit jaar maakten we een geavanceerder type en ook met succes. Het ding ‘draait’ en doet dat op een veilige manier. Het maakt enkel ‘een beetje’ lawaai en wordt roodgloeiend”, lacht hij. “De stuwkracht is nog beperkt, maar hun opdracht zit erop: het werkt veilig.”

Op Pinkstermaandag, nu maandag 25 mei, zal de pulsejetmotor te zien en te horen zijn en ook een paar keer opgestart worden op de openschooldag van het VTI in Ieper.

(FJA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier