Jongen uit Oostende is Europees gezicht voor campagne Rode Kruis

Floyd is vijf jaar het campagnegezicht voor het Rode Kruis. © (Foto MF)
Redactie KW

De 9-jarige Floyd Verwulgen geniet binnenkort over het hele continent bekendheid.

Floyd Verwulgen (9) gaat naar GO! De Puzzel afdeling Meiboom. Hij zit in het vierde leerjaar. In zijn vrije tijd gaat Floyd graag breakdancen bij Dansschool Gevada. Op zondag trekt hij naar de 2de FOS Sea-scouts. “Ik dook eerder al op in een filmpje over Oostende, kidsproof aan zee. Het ging om een promofilmpje dat in het voorjaar uitkwam via Toerisme Oostende om aan te tonen dat Oostende kindvriendelijk is”, klinkt het.

Fotoshoot op stapel boeken

“Voor de campagne van het Rode Kruis schreef ik mij in juni in. Er was een selectie tussen drie kandidaten. Op een woensdagmiddag moesten we naar Brussel. Alles stond klaar in de studio, want de twee andere kandidaten kwamen voor mij aan de beurt. We wisten na de shoot dus nog niet wie het gezicht zou worden. Mijn gezicht hebben ze erg veel geschminkt. Mijn haar lag stevig in de gel. Ik werd egaal gemaakt zodat er geen glans op de foto’s zou zitten. Toen deed de productie me in een bepaalde pose lachen. In de studio stond ik ook op een paar boeken, anders was ik te klein”, glundert Floyd.

Jongen uit Oostende is Europees gezicht voor campagne Rode Kruis

Katleen Declerck, de mama van Floyd, werkt in het kostuumatelier van Stad Brugge en daar hangen foto’s van haar zoontje aan het bureau. ‘Schoon kind, je zou hem beter ook eens kandidaat stellen voor die campagne van het Rode Kruis’, klonk het daar. Zo ging de bal aan het rollen.

Eventueel ook in Afrika

“De fotograaf was overdonderd. Floyd is erg fotogeniek”, pikt Katleen in. “De bundel, met zijn foto op de cover, verschijnt over heel Europa. Het boek wordt ook vertaald voor Azië en waarschijnlijk ook voor Afrika. Daar twijfelt de organisatie nog om een kindje met een andere huidskleur te kiezen of de cover zo te laten. Europa ligt sowieso al vast voor vijf jaar. Floyd zal dus tot aan zijn 14 jaar bekeken worden“, lacht een trotse mama. “De reclamefoto mogen ze ook gebruiken voor reclamedoeleinden of campagnes.”

(MF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier