Ensorinstituut Oostende start met omvorming beroepsonderwijs

Samen met de directie en hun begeleidende leerkrachten zijn de jongens en meisjes van de 1B-klas - nu KADEE-klas - uit het Ensorinstituut heel enthousiast over hun nieuwe leeromgeving. (Foto Rio)
Redactie KW

In de 1B-klas – dat zijn de leerlingen die straks doorstromen naar het beroepsonderwijs – hanteert het Ensorinstituut voortaan een totaal andere aanpak. De omvorming zal dan jaar na jaar doorgetrokken worden tot men gedurende de volledige opleiding van het eerste tot het zesde jaar op dezelfde vernieuwende manier onderwijs geniet.

Het innovatieve is al meteen voor een deel merkbaar als je het klaslokaal binnenstapt: geen klassieke opstelling van schoolbanken, maar een hippe inrichting met stoelen en tafels in allemaal verschillende vormen.

“We creëerden een nieuwe dynamische leeromgeving en gaan aan de slag met individuele trajecten op maat van elke leerling”, zo verduidelijkt directeur Barbara Himpens. “Gedaan met lesuur na lesuur stil te zitten, te luisteren en op te schrijven. In plaats daarvan organiseren de leerkrachten activiteiten waarin de jongens en meisjes leren initiatief te nemen om hun eigen talenten te ontdekken. We noemen het niet meer de 1B-klas, maar de KADEE-klas, wat staat voor ‘Knap Anders denken’. Aan het begin van de week krijgen de leerlingen een planning over een bepaald thema. Ze kunnen zichzelf in een groep indelen volgens niveau. Daarbij moeten ze zelf (leren) inschatten tot welk niveau ze op dat moment behoren. Daarna werken ze de hele week verder op eigen tempo. Tussendoor zijn er korte instructiemomenten in een afzonderlijke ruimte.”

Goesting

“Op het einde van de week is er een toets”, gaat directeur Himpens verder. “De leerlingen geven zelf aan wanneer ze daar klaar voor zijn. Op die manier krijgen ze de kans alle leerstof op eigen ritme te verwerken en worden ze ook meer bewust gemaakt van hun eigen leerproces. Een diploma bekomen lijkt dan beter haalbaar dan dat ze op het eerste gezicht dachten. Ze raken positief gestimuleerd, zowel qua leerniveau als attitude. De nieuwe lesmethode prikkelt en motiveert hen. We zijn ervan overtuigd dat de zin om naar school te komen zal groeien en de leerresultaten zullen verbeteren, waardoor vroegtijdige schooluitval vermeden kan worden”, aldus Barbara Himpens. (Rio)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier