Directies Ieperse scholen vragen verlenging van de functie van brugfiguur

Schepen Eva Ryde en huidige vertrouwenspersoon Melissa Worm. © EG
Redactie KW

Ieper is de enige stad in Vlaanderen die subsidies kreeg om een brugfiguur in het secundair onderwijs in te schakelen. Melissa Worm kreeg de taak om vertrouwenspersoon te zijn tussen ouders, de schoolsituatie en de vrije tijd voor leerlingen van 12 tot 18 jaar. Over de niveaus en de netten heen wordt nu de vraag door de directies gesteld om die functie te verlengen.

Verschillende scholen, leerlingenbegeleiders en welzijnsdiensten waren vragende partij naar een dergelijke functie. Minister Sven Gatz (Open VLD) van het Vlaams departement Cultuur, Sport, Jeugd en Media kende een eenmalige subsidie van 48.161 euro toe. “Een brugfiguur is een medewerker die werkt vanuit een vertrouwelijke relatie met kinderen en jongeren en bruggen bouwt tussen verschillende instanties“, zegt Bart Neyrynck van vzw Uit De Marge, het netwerk dat instaat voor jeugdwerk en jeugdbeleid met kinderen en jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties.

“Brugfiguren slagen er in om, waar de relatie of de banden met maatschappelijke instellingen (school, ocmw, vdab, bijzondere jeugdzorg, jeugdwerk…) gebroken zijn, deze te herstellen of opnieuw te leggen. En we zien dat dat werkt. Overal waar we met Uit De Marge inzetten op brugfiguren en op de hiervoor vermelde manier te werk gaan, merken we dat we het verschil kunnen maken, vooral omdat de werker losstaat van alle institutionele verplichtingen. Door maximaal in te zetten op de vertrouwensband en het welzijn van de jongere kunnen brugfiguren dikwijls een hefboom zijn om jongeren terug op een positieve manier te laten participeren in de maatschappij, hun schoolcarrière af te maken, werk te vinden en een engagement op te nemen.”

Vertrouwenspersoon

“Omdat het JOC zich niet meteen bevoegd voelde om een brugfiguur aan te duiden, werd een beroep gedaan op vzw Uit De Marge, het netwerk dat instaat voor jeugdwerk en jeugdbeleid met kinderen en jongeren in maatschappelijk kwetsbare situaties”, vervolgt Eva Ryde, schepen voor Onderwijs, Jeugd en Gezin in Ieper. “Er waren een vijftal kandidaten voor die functie. Uiteindelijk werd Melissa Worm aangeduid. Zij woont in Poperinge en is bachelor orthopedagogie. Als brugfiguur begeleidt zij jongeren en ouders individueel en brengt hen in contact met de juiste hulpverleners als dat nodig zou blijken.”

Daarnaast detecteert zij (kans)armoede in middelbare scholen en brengt die in kaart. In haar functie adviseert zij ook vrijetijdsverenigingen hoe ze hun aanbod beter kunnen afstemmen op alle jongeren. Het project begon in oktober vorig jaar en loopt over 15 maanden. De directies van de Ieperse scholen vragen aan het toekomstige stadsbestuur om meer brugfiguren in Ieper te kaderen.

(EG)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier