Onderhoud schepen TransEuropa Ferries kost Oostendse haven 25.000 euro per maand

Redactie KW

Het onderhoud van twee veerboten van de failliete rederij TransEuropa Ferries kost de Oostendse haven 25.000 euro per maand. Dat vertelde burgemeester Jean Vandecasteele op de Oostendse gemeenteraad.

De Sloveense rederij TransEuropa Ferries werd op 25 april failliet verklaard. Twee roroschepen, de Larkspur en de Gardenia, die vroeger op de lijn Oostende-Ramsgate voeren, liggen sindsdien aan de ketting in de Oostendse haven. Op beide schepen is nog altijd drie man aan boord om de veiligheid te verzekeren. Vlaams Belang-gemeenteraadslid Katty Tournoij informeerde op de gemeenteraad van Oostende naar de stand van zaken.

“De niet-betaalde liggelden lopen intussen op tot 2,5 miljoen euro”, aldus burgemeester Jean Vandecasteele. “Hetzelfde bedrag is ook nog aan de haven van Ramsgate verschuldigd. Het gros van de bemanning is gerepatrieerd, de bemanningsleden die blijven voor de bewaking van het schip doen dat vrijwillig en worden door de Oostendse haven betaald. Het AG Haven Oostende zorgt ook voor elektriciteit. Dat kost alles samen 25.000 euro per maand. Die bemanningsleden mogen morgen naar huis terugkeren als ze willen, maar dan moet de haven een andere oplossing zoeken voor de veiligheid van de schepen.”

“Er waren al gesprekken met enkele mensen – rederijen is veel gezegd – om de lijn Oostende-Ramsgate opnieuw uit te baten”, vervolgt Vandecasteele. “Mogelijk zijn er Italianen of Grieken geïnteresseerd. De havenarbeiders van Oostende behoren tot één pool met Zeebrugge. Zij krijgen nu ook taken in Zeebrugge.”

(HH)

Meer in Krant van West-Vlaanderen (editie De Zeewacht)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier