Nieuwe kwaliteitsopleiding voor kustbedrijven gelanceerd

Redactie KW

Vanaf oktober kunnen de toeristische bedrijven aan de kust hun management en personeel laten deelnemen aan een nieuwe kwaliteitsopleiding. Die opleiding, uitgewerkt door Westtoer, moet de bedrijven toelaten om toeristen op de gepaste wijze te ontvangen en hun zaak zo efficiënt mogelijk uit te baten.

De opleiding duurt drie halve dagen, gevolgd door drie individuele begeleidingssessies. Daarna volgt een onderzoek naar de tevredenheid van de klanten bij de deelnemer en bezoekt een anonieme controleur het bedrijf. Wie deze stappen succesvol doorloopt, mag gedurende twee jaar het kwaliteitslabel Q-label dragen.

Onder kwaliteit wordt vooral verstaan het invullen van de verwachtingen van de gasten. “De kust kent een verscheiden publiek”, zegt Stefaan Gheysen, de gedelegeerd bestuurder van Westtoer. “We ontvangen jaarlijkse duizenden toeristen die ontspanning zoeken. Het is logisch dat hun verwachtingen anders liggen dan die van de zakenman die aan de kust verzeilt voor een congres. Pas als beiden tevreden zijn, bieden we de beoogde kwaliteit die beantwoordt aan de nood voor een duurzaam toerisme.”

De opleiding wordt gesubsidieerd door de Vlaamse regering via het Kustactieplan. De Vlaamse overheid brengt 350.000 euro in. Westtoer en Ho.Re.Ca Vlaanderen dragen elk 30.000 euro bij.

Westtoer hoopt op korte termijn op 150 deelnemers voor de kwaliteitsopleiding. Meer informatie op www.zeevankwaliteit.be. (Bron: Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier