Nieuwe campagne tegen partnergeweld voorgesteld

In Koksijde is de campagne 'Be Hip, Don't Hit' voorgesteld
Redactie KW

In Koksijde is het project BE HIP, DON’T HIT rond familiaal voorgesteld. Het is de bedoeling om dit groeiend probleem bespreekbaar te maken bij jongeren. De politie, justitie en hulpverlening doen dat via het verspreiden bij de secundaire scholen en jeugddiensten van een rugzak met informatiemateriaal en het organiseren van toneelvoorstellingen over geweld en reacties.

BE HIP, DON’T HIT richt zich tot leerkrachten en jeugdwerkers die met tieners over relaties en familiaal geweld willen spreken. Uit een bevraging van de CLB’s en de schooldirecties in de regio Veurne bleek degelijke informatie nodig. Want vaak beginnen dat soort relatieproblemen al in de tienerjaren..

“Als we willen verhinderen dat die jongeren en latere volwassenen in die geweldsituaties terecht komen dan moeten wij ze nu gaan informeren en sensibiliseren en aantonen dat het probleem bestaat en dat ze zelf nu in hun prille leeftijd slachtoffer én geweldpleger kunnen zijn,” zegt Bert Delagrange van de politiezone Westkust.

Het aantal meldingen van partnergeweld neemt toe. BE HIP, DON ‘T HIT wil niet alleen het fenomeen bespreekbaar maken en voorkomen maar ook alle criminele feiten tussen partners aan de kaak stellen. Hoopgevend is dat slachtoffers makkelijker de weg vinden naar de hulpverleners.

“Ik kan u zeggen dat binnen slachtofferhulp de laatste jaren tot 1/3 van ons clientèle slachtoffers betreft van partnergeweld en dan heb ik het over de arrondissementen Ieper en Veurne toch zeker een 200 clienten per jaar zonder de kinderen mee te tellen,” zegt Karen Feys van CAW De Papaver.

BE HIP, DON’T HIT mikt op 6.000 jongeren. Voor dit project maakte het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen 12.000 euro vrij.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier