Nieuwe campagne noemt West-Vlaamse kazen “authentiek”

Redactie KW

De Vlam, het Vlaams Centrum voor Agromarketing, lanceert een nieuwe campagne om kazen te promoten. Met de slogan Kazen van bij Ons, dan weet je dat het goed is, legt Vlam de nadruk op kleinschaligheid, authenticiteit en de nabijheid van onze kazen. West-Vlaanderen is goed voor meer dan 80% van de Belgische kaasproductie. Vandaar dat de nieuwe campagne in het kaasmuseum van Passendale is voorgesteld.

“Het kernwoord is authenticiteit,” zegt Liliane Driesen van de Vlam. “Onze Belgische kazen zijn kazen met inhoud waar vakmanschap in zit. Ook het aspect tijd. Zij maken tijd voor onze kazen, zijn daar intensief mee bezig. Het zijn echte producten van bij ons, dat willen we overbrengen.”

De eerste campagne om kaas te promoten dateert al van de jaren ’60. In het kaasmuseum loopt nu een tijdelijke tentoonstelling waarin de promotiecampagnes door de jaren heen worden getoond.

Met meer dan 50 kazen zijn we de grootste kaasprovincie. Meer nog, zo’n 80% van de Belgische kazen wordt in de driehoek Langemark – Passendale – Moorslede gemaakt. De belangrijkheid van kaas bij ons is al eeuwenoud.

“De grote hoeves in de kustvlakte betaalden hun belastingen moet kazen,” zegt Eddy Niesten van het Centrum Agrarische Geschiedenis. “Dat is eeuwenlang geleden. We zijn altijd bezig dat we geen kaastraditie hebben. We hebben er veel meer dan we er bewust van zijn, zeker in West-Vlaanderen.”

(jv/bd)

Meer in het nieuws op Focus en WTV vanaf 18u00, en ook stipt om 22u00.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier