Minister Bourgeois bezoekt Poppies International in Zonnebeke

Redactie KW

Daarna volgden nog Biscuiterie Jules Destrooper in Lo en Mestdagh Artisan in Veurne.

De drie West-Vlaamse voedingsbedrijven zetten volgens Bourgeois Vlaamse streekproducten op de wereldkaart. Deze bedrijven produceren en exporteren streekproducten en verwerven wereldfaam door creatief ondernemerschap. “Hierdoor dragen ze niet alleen bij tot de economische welvaart, maar ook aan de toeristische bekendheid van Vlaanderen in het buitenland.”

Samenwerkingsmodel

De minister heeft ook het initiatief genomen voor een nieuw samenwerkingsmodel om streekproducten beter te promoten in het buitenland. Dat zei hij tijdens zijn bedrijfsbezoek Momenteel promoot Vlaanderen zijn streekproducten in verdeelde slagorde, meent de minister. Hij wil een nieuw model opzetten met Toerisme Vlaanderen, Flanders Investment & Trade, het Vlaamse Centrum voor Agro en Visserijmarketing, Horeca Vlaanderen, Vlaanderen Lekkerland en de voedingsfederatie Fevia. Bourgeois wil de streekproducten in de kijker zetten tijdens onder meer buitenlandse zendingen en beurzen en ook buitenlandse marketingcampagnes opzetten. Het initiatief wordt wellicht tegen eind september opgestart. In een latere fase kunnen eventueel ook individuele bedrijven aansluiten in het samenwerkingsverband.

(dvdb/foto dvdb)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier