Minister Bourgeois beschermt varend erfgoed

Redactie KW

Vlaams minister Geert Bourgeois heeft een beheersprogramma goedgekeurd voor het schip Crangon. Dat betekent dat de vzw die deze historische garnaalvisser in bezit heeft, subsidies kan vragen voor herstellingen en essentieel onderhoud aan de boot. In ruil moet de Crangon minstens 300 uur per jaar worden ingezet voor vaarten met het publiek en voor scholen.

De “Crangon” (Latijn voor garnaal ) is één van de laatste overblijvende operationele houten vissersschepen in Vlaanderen en het laatste dat nog is uitgerust met origineel vistuig voor de plankvisserij. Het schip is in 1964 gebouwd in Zeebrugge en beschikt nog over zijn oorspronkelijke 3- cilinder ABC dieselmotor. Het schip is op 16 juni 2007 beschermd als varend erfgoed omwille van zijn historische, industrieelarcheologische, wetenschappelijke en sociaal-culturele waarde.

De “Crangon” stopte in 1998 met de commerciële visvangst. Ze wordt momenteel door de vzw PUB (Promotie Uitstraling Bredene) ingezet voor toeristische rondvaarten waarbij de garnalenvangst en behandeling aan boord nog steeds actief gedemonstreerd wordt.

Daarnaast beschermt de minister ook nog drie waardevolle schepen:

De reddingsboot Watson 2 ‘Zeebrugge’. De boot is eigendom van de Vlaamse overheid en staat in bruikleen in het Nationaal Scheepvaartmuseum in Antwerpen ( MAS).

De reddingsboot Watson 3 ‘Oostende’. Ook dit schip is eigendom van de Vlaamse overheid en is in bruikleen bij Archeonaut vzw in Brugge (opleidingscentrum voor scheepstimmerij en ambachtelijk schrijnwerk).

Een zijtreiler voor de IJslandvaart ‘François Musin ‘. De ‘François Musin’ (1948) is naast de tot museum herbestemde en recentere “Amandine” (1961) de oudste nog overblijvende stalen geklonken IJslandvaarder (geklonken staalplaat op stalen spanten).

Meer over dit onderwerp? Klik op VIDEO


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier