Minder vreemd volk in Oostkampse winkels dan algemeen aangenomen

Redactie KW

Uit een studie over het handelsapparaat in Oostkamp en Ruddervoorde blijkt dat minder mensen van buiten de gemeente in de kernen komen winkelen dan algemeen aangenomen. Slechts 13 procent van de klanten in de winkels van Oostkamp komt van buiten de gemeente. Liefst 73 procent komt van Oostkamp-centrum zelf. Om deze verhouding nogmaals te controleren, zal nog een steekproef plaatsvinden met de tombolakaarten van de eindejaarsactie van Unizo en Shopping Oostkamp.

Uit de klantenbevraging blijkt dat de netheid, het aanbod en de sfeer de belangrijkste troeven zijn van Oostkamp. In Ruddervoorde zijn dat de ruime parkeergelegenheid en de gezelligheid door de combinatie van handel en horeca. Maar het aanbod aan winkels moet er verruimen. In Oostkamp zijn er dan weer opmerkingen over de verkeersveiligheid en het gebrek aan parkeerruimte. Daarom laat het gemeentebestuur momenteel onderzoeken of er een ondergrondse parkeergarage kan komen onder de Schooldreef. Als dat stedenbouwkundig mogelijk is, zal de parking worden gerealiseerd binnen een publiek-private samenwerking.

Zeventig procent van de handelaars in Oostkamp is ook gewonnen voor de installatie van een wekelijkse markt. Het gemeentebestuur zal ook daarvoor de nodige stappen ondernemen.
Tot slot blijkt dat alle handelszaken investeren in het plaatselijke verenigingsleven. De budgetten die elke handelaar daarvoor uittrekt, variëren van 250 tot meer dan 2.500 euro per jaar. Volgens schepen Jan De Keyser is een ondersteuning van de middenstand dan ook belangrijk voor sociale leven in het algemeen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier