Minder klanten voor Japanse restaurants na kernramp

Redactie KW

Japanse restaurants bij ons doen tegenwoordig iets minder goeie zaken. Door de kernramp in Fukushima laten sommige klanten ondermeer het Japans restaurant Tanuki in Brugge links liggen. De eigenaar heeft daar begrip voor, maar benadrukt dat de vrees onterecht is. De meeste producten die in Japanse restaurants gebruikt worden komen namelijk niet uit Japan.

Ivan Verhelle van Japans restaurant Tanuki zag zijn aantal klanten de jongste weken dalen. Leuk is dat niet maar hij heeft begrip voor de situatie: “Het juiste aantal is moeilijk te zeggen, maar elke dag krijgen we hier toch een paar telefoontjes van mensen die annuleren of die zich afvragen of het wel veilig is en of ze op hun gemak kunnen eten. Ik denk dat je de gedachten van mensen moeilijk kunt veranderen. Ik zeg hen dan ook dat ze beter niet komen als ze zich niet veilig voelen, want een restaurantbezoek moet een feest zijn.”

Nochtans is aan het bezoeken van een Japans restaurant geen enkel risico verbonden. De producten die uit Japan komen, zijn meestal al geoogst voor de ramp en worden dan nog eens onderworpen aan strenge controles.

(KB/LD)

Meer in het nieuws van Focus en WTV vanaf 18 uur.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier