Toestand luchtkwaliteit in Brugge voorbije decennium aanzienlijk verbeterd

© SVV
Redactie KW

Volgens het Brugse stadsbestuur is dit te danken aan corrigerende verkeersmaatregelen, onder meer aan knelpuntzones.

In 2008 begon het Stadslabo van de Dienst Leefmilieu van de stad Brugge met metingen om de jaarconcentratie voor fijn stof te bepalen. Aanvankelijk werden de metingen op verschillende locaties uitgevoerd voor kortere periodes. Sinds 2014 gebeurt dit voor langere periodes op eenzelfde locatie. Dit gebeurt in functie van de knelpunten die door de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) werden bepaald. “Op basis van deze metingen stellen we vast dat de luchtkwaliteit in Brugge vandaag voldoet aan de Europese richtlijn inzake fijnstoffractie“, stelt schepen van Leefmilieu Mieke Hoste (SP.A).

We hebben een aantal beleidsmaatregelen doorgevoerd die dit beïnvloed hebben

Brugge doet hiermee beter dan steden als Gent, Antwerpen, Roeselare en Hasselt. “We hebben dan ook een aantal beleidsmaatregelen doorgevoerd die dit beïnvloed hebben”, zegt burgemeester Renaat Landuyt (SP.A). “Zo kregen onder meer de bussen van De Lijn roetfilters, vermeden reisbussen de binnenstad, investeerden we in fietsbeleid en elektrische voertuigen, transport met binnenschepen, kustvaart en trein en hielden we ook emissies.”

Meetfiets

Zo werden bij recente metingen In de Sint-Jorisstraat drie overtredingen vastgesteld. “Het maximum aantal toegelaten overschrijdingen bedraagt 35”, zegt Diane Patfoort van voornoemd Stadslabo. Eind maart 2018 gaat het Stadslabo de meetapparatuur aan het station plaatsen om daar een jaar lang metingen uit te voeren. Veel hangt immers af van de locatie van de metingen. Zo werden langs de Brugsesteenweg in Roeselare bijvoorbeeld elf overtredingen vastgesteld.

Er bestaan nog geen (Europese) richtlijnen voor ultrafijn stof, die heel diep in de longen binnendringen, maar Brugge voert hiervoor wel al metingen uit met een speciale meetfiets. Ook hier een zelfde conclusie: er zijn bepaalde knelpuntzones in de binnenstad die gerelateerd zijn aan de hoeveelheid verkeer. Vooral vrachtvervoer en bussen zijn boosdoeners.

(SVV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier