Rumbeke: “Windmolen was pionierswerk”

© Stefaan Beel
Redactie KW

Koen Lesage en Annick Willemans waren het eerste gezin in West-Vlaanderen dat een windmolen in de tuin plaatste om in hun energiebehoeften te voorzien. Vandaag is de windmolen verdwenen, maar het geloof in hernieuwbare en duurzame energie blijft overeind.

Deze reportage maakt deel uit van ons Dossier Hernieuwbare Energie.

“Wij hadden inderdaad de eerste windmolen voor particulieren in Roeselare en misschien wel in België. En neen, die windmolen staat nu niet meer in onze tuin”, lacht Koen Lesage. Koen is gehuwd met Annick Willemans en dit gezin uit de Oude Zilverbergstraat heeft drie kinderen. “We waren pioniers en met pionierswerk kan het soms al eens anders lopen dan gepland.”

“In de lente van 2009 hadden wij alle aanvragen ingediend en uiteindelijk ook een bouwvergunning gekregen van de stad Roeselare om een kleinschalige windturbine in onze tuin te plaatsen. Wij gingen in zee met Energy West uit de Meensesteenweg dat ook pas gestart was met het plaatsen van windturbines voor particulieren.”

“Wij kozen voor een Skystream-windmolen van twaalf meter hoog die een te verwachten rendement van 2.400 kilowattuur op jaarbasis zou geven. De windmolen zelf en de plaatsing ervan kwam op 12.000 euro en dat was nog met een heel grote korting omdat wij de eerste klant waren. Dat was inderdaad een serieuze investering maar wij geloofden in dat project en vonden het een mooie aanvulling op onze zonnepanelen. In april 2010 werd onze windmolen onder veel belangstelling geïnstalleerd en in gebruik genomen.”

Bedrijf opgedoekt

“Wanneer we een jaar later een evaluatie maakten, merkten we dat de opbrengsten tegenvielen. In plaats van de te verwachten 2.400 kWh hadden we maar een opbrengst van 800 kWh en was de windmolen ook al eens een halve dag uitgevallen. In augustus 2011 schakelde een hevige wind onze molen opnieuw uit en Energy West besliste om de turbinekop neer te halen en op te sturen naar de fabrikant.”

“Nu al worden dieselrijders met een scheef oog bekeken”

“De mensen van Energy West hebben het dan wel zeer correct gespeeld. Men stelde voor om bijkomende zonnepanelen te installeren zonder financiële tussenkomst van ons, zodat wij uiteindelijk toch gecompenseerd werden voor het gederfde rendement. Uiteindelijk krijgen we van de verzekering een vergoeding van 5.000 euro voor de niet meer te herstellen turbine. Energy West had zich al bereid verklaard om voor dat bedrag een nieuwe turbine te plaatsen. Toen wij echter naar het bedrijf reden om alles af te spreken, bleken de toonzaal en de kantoren leeggehaald. Het bedrijf was opgedoekt zonder dat wij op de hoogte waren.”

“Een maand later ging de Amerikaanse producent van de Skystream-windmolen failliet. In september 2013 hebben wij dan beslist om ons windmolenproject definitief stop te zetten en de paal af te breken. Ontgoocheld ? Dat zou ik niet zeggen. Als pionier moet je tegenslag incalculeren. Bovendien kwamen wij uiteindelijk toch aan ons verwachte rendement door de bijgeplaatste zonnepanelen.”

Signaal van Volvo

“Wij produceren met onze zonnepanelen momenteel 5.000 kWh maar we hebben al die energie niet nodig. Daarom moeten we dus energie terugsturen naar het net en daarop een prosumentenvergoeding betalen. Dat is echt wel Kafka: je produceert groene stroom voor je eigen energiebehoeften en wat je te veel hebt, geef je terug maar … je moet ervoor betalen.”

“Los van die weinig doordachte maatregel blijf ik rotsvast overtuigd dat hernieuwbare en duurzame energie binnen afzienbare tijd de hoofdmoot van alle energievoorziening zal zijn. Grote bedrijven zetten nu al in op eigen hernieuwbare energiebronnen met grote oppervlaktes vol zonnepanelen en eigen windmolens. Particulieren zullen zeker volgen.”

“Idem met wagens op groene energie. Het is al lang niet meer de vraag of we zullen overschakelen op elektrische of hybride wagens maar gewoon wanneer iedereen dat zal doen. Nu al worden dieselrijders met een scheef oog bekeken en zal de dieselmarkt mijns inziens snel instorten. Wie wil in godsnaam nog een nieuwe dieselwagen kopen ? Maar ook benzinewagens zullen uiteindelijk verdwijnen. Volvo, toch geen kleine speler, was de eerste om een heel sterk signaal te geven door te verklaren dat alle nieuwe wagens vanaf 2019 een elektrische motor zullen hebben.”