Protest tegen stormvloedkering Nieuwpoort

Zo zou de stormvloedkering er moeten gaan uitzien. © IV
Redactie KW

Het Actiecomité Stormvloedkering Nieuwpoort onderneemt een ultieme poging om de plannen voor de bouw van een stormvloedkering in de havengeul af te wenden. Het project van de Vlaamse overheid moet Nieuwpoort beschermen tegen een 1.000-jarige storm, maar zou de doorvaartbreedte verminderen van 108 naar 38 meter. “De stroming zal er veel groter worden, wat de haven veel minder toegankelijk maakt”, zegt Bert De Muyer van het Actiecomité. Voor burgemeester Geert Vanden Broucke primeert de veiligheid, maar hij is wel voor aanpassingen als die haalbaar zijn.

Het project staat al enkele jaren op stapel, maar binnenkort zou een beslissing vallen. Daarom stuurde het Actiecomité Stormvloedkering Nieuwpoort deze week nog een open brief aan de bevoegde Vlaamse minister Ben Weyts (N-VA).

De kering zou bestaan uit twee landhoofden, met daartussen een doorvaarbreedte van 38 meter, die kan worden afgesloten met een buisvormige schuif. Als het water 6 meter boven het gemiddelde zeeniveau bij laag water komt, wordt de kering 90 graden gedraaid om het binnenland te beschermen tegen storm.

Grotere stroming

Maar het plan krijgt veel tegenwind, zeker bij gebruikers van de Nieuwpoortse jachthaven, die de grootste is van Noord-Europa. “We vechten al bijna een jaar tegen de stormvloedkering”, zegt Alain Ronse van het Actiecomité Stormvloedkering, dat 1.100 leden telt. “We zijn absoluut niet tegen de bescherming van het hinterland tegen stormen, maar dit concept is totaal verkeerd. Ik ben zelf van Nieuwpoort. Het vrijwaren van de stad is onze bekommernis.”

“De doorvaartbreedte van de havengeul vermindert met twee derden”, aldus Bert De Muyer van het Actiecomité. “Dat betekent dat al het water daar door zal moeten kunnen, wat tot een veel grotere stroming zal leiden. De stroming zal verdubbelen of zelfs verdrievoudigen. Bij springtij zal die stroming voor heel wat hinder zorgen, zeker voor kleinere scheepjes. Dat is 26 keer per jaar, vier tot vijf dagen lang. Een groot deel van het jaar dus. Veel vakantiegangers zullen Nieuwpoort links laten liggen.”

“Veel jachten zullen Nieuwpoort links laten liggen”

“Elders lossen ze dit op met strekdammen of sluisdeuren. Enkel in Nieuwpoort moeten ze iets in de geul duwen. Wij hopen dat de minister nog eens de andere mogelijkheden onderzoekt: strekdammen, of op zijn minst een doorvaartbreedte van 50 meter, waarbij de zijkanten ook doorlaatbaar zijn.”

Ook Steven Desloovere, directeur van de grootste Nieuwpoortse jachthaven VVW, is niet gelukkig met de plannen. “We zijn niet tegen bescherming tegen 1.000-jarige stormen, maar iedereen weet dat de versmalling van de havengeul voor problemen zal zorgen. De stroming wordt veel sterker en kleine jachten kunnen daar niet tegen op. Je zal nooit zeker zijn of je binnen kan of niet. Dit is geen goede zaak voor de haven. Bouw liever één of twee grote dammen.”

Het dubbele van de kostprijs

“Men heeft iets gelijkaardigs gezien op de Theems in Groot-Brittannië, maar dat is ver landinwaarts en niet 50 meter van de zee”, gaat Steven Desloovere verder. “Dit muurtje zal de storm niet tegenhouden. En het zal veel meer kosten dan 40 miljoen euro. Volgens kenners zal je met het dubbele niet toekomen. Ik hoop dat minister Weyts zich nog eens beter informeert.”

De veiligheid primeert

“Voor mij primeert de veiligheid”, reageert burgemeester Geert Vanden Broucke van Nieuwpoort op de hele discussie. “Er zou eens iets moeten gebeuren. Daarom zal ik er nooit voor pleiten om deze werken niet uit te voeren. Maar mochten er links en rechts nog openingen kunnen worden gemaakt, waardoor het water vlotter doorstroomt en de stroming beperkt blijft, dan zou ik dat zeker toejuichen.”

(HH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier