Luchtkwaliteit in Kortrijk beter dan in Gent

De fietsvrijwilligers werden gehuldigd voor hun inzet. © JVGK
Axel Vandenheede

De resultaten van de fijnstofmeting in Kortrijk zijn bekend. Kortrijk doet het beter dan bijvoorbeeld Gent of Antwerpen.

Voor de fijnstofmeting stippelde stad Kortrijk in samenwerking met het bedrijf Vito een traject van 17,4 kilometer in de stad uit. Zeventien fietsers deden dit traject in totaal 36 keer, verspreid over 22 dagen én op vaste tijdstippen. Ze kregen een aethalometer mee die het black carbon (BC) mat, een indicator voor de heel schadelijke deeltjes in de lucht.

“Wat de waarnemingen betreft blijkt bijvoorbeeld de Doorniksestraat en -wijk niet zo goed te scoren: er is een verhoogde BC-waarde vastgesteld”, aldus Gerda Flo, duurzaamheidsambtenaar bij stad Kortrijk. “Ook de Doorniksesteenweg, de tunnel onder de spoorweg en de Leiestraat scoren slecht. In de Leiestraat is een van de factoren het fenomeen ‘streetcanyon’. Dat gaat om smalle straten waarin er hoge bebouwing is.” Het Doenaertpad scoort het beste van de 10 ijkpunten.

Nu is het de bedoeling om een luchtkwaliteitsplan op te maken

Met de resultaten van deze metingen gaat stad Kortrijk nu aan de slag. Schepen van Leefmilieu Bert Herrewyn (SP.A): “We zullen met onder meer deze dat een luchtkwaliteitsplan opstellen. Er zijn natuurlijk al acties om die luchtkwaliteit te verbeteren. Ik denk aan de uitbouw van fietsroutes en de plaatsing van wegwijzers.”

Snelheidsbeperking

Op lange termijn denkt Bert Herrewyn aan langdurige metingen in de stad. “We willen ook onderzoeken of een verlaging van de snelheid op snelwegen die door de stad lopen kan helpen. Nu al is er een snelheidsbeperking op de E17 in het kader van de antiterreurmaatregelen aan de Frans-Belgische grens. Misschien is dit een goede gelegenheid om te meten of die lagere snelheid effect heeft op black carbon in de lucht.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier