“Impact van Zes Uren van Kortrijk op klimaat is miniem”

Duurzaamheidsambtenaar Gerda Flo en schepen van Leefmilieu Bert Herrewyn testen de Thermokaart uit. (Foto LOO)
Axel Vandenheede

De CO²-uitstoot in Kortrijk zal tegen 2020 met minstens 10 procent zijn gedaald. Dat stelt schepen van Leefmilieu Bert Herrewyn aan de hand van cijfers en prognoses. “Het doel is echter 20 procent. We moeten daarom met zijn allen een versnelling hoger schakelen.”

In oktober 2013 tekenden de 13 Zuid-West-Vlaamse gemeenten van Leiedal een Burgemeestersconvenant. Daarbij stelden ze zich als doel om tegen 2020 liefst 20 procent minder CO² uit te stoten in vergelijking met het jaar 2011. Voor Kortrijk een serieuze uitdaging: in 2011 was de stad ‘goed’ voor een CO²-uitstoot van meer dan 450.000 ton.

“Kortrijk is in elk geval op de goede weg: elk jaar hebben we de CO²-uitstoot met 10.658 ton kunnen reduceren”, stelt schepen van Leefmilieu Bert Herrewyn (SP.A). “Zoals het er nu naar uitziet zal in 2020 de CO²-uitstoot op Kortrijks grondgebied met minstens 10 procent gedaald zijn. Dankzij de maatregelen die we de afgelopen jaren namen. Bovendien lanceerde de Vlaamse overheid ook een aantal acties voor het grondgebied Kortrijk, dus zal de daling nog iets groter zijn.”

Thermokaart

Een goede zaak, al is er geen reden tot euforie. “We zijn inderdaad nog maar halverwege. Stad Kortrijk, onze bedrijven en onze inwoners moeten allemaal een versnelling hoger schakelen, willen we die doelstelling halen.”

“Daarmee moeten we in het achterhoofd houden dat Kortrijk wat betreft CO²-uitstoot enorm slecht gescoord heeft de voorbije jaren. Tussen 2011 en 2015 werd er hier tussen de 420.000 en 469.000 ton uitgestoten. Dat is 1 procent van de CO²-uitstoot in Vlaanderen.”

“Kortrijk was jarenlang ‘goed’ voor 1 procent van de totale CO²-uitstoot in Vlaanderen” – Bert Herrewyn

Het verkeer en de huishoudens zijn de grote vervuilers met respectievelijk 41 en 22 procent. Bert Herrewyn: “Als het over de huishoudens gaat, merken we dat Kortrijk een verouderd woningenbestand heeft. We gaan daarom voor energiezuinigere woningen, waarvoor eigenaars renovatiepremies kunnen aanvragen. Met de Thermokaart kan iemand trouwens zelf testen hoe energiezuinig zijn of haar woning is. Die kaarten worden uitgedeeld via de renovatiebegeleiders.”

13 ton

“Als stadsbestuur pleiten we voor schone wagens en een groter gebruik van de fiets voor korte verplaatsingen. Zelf kunnen we weinig maatregelen nemen, maar we kunnen dit wel promoten. Zo hebben we zelf een duurzaam bedrijfsvervoersplan. We stimuleren ook autodelen, studentenfietsen…”

De Zes Uren van Kortrijk heeft weinig impact.
De Zes Uren van Kortrijk heeft weinig impact.© Bart

Door al die acties wil het stadsbestuur qua huishoudens een CO²-reductie van 40 procent realiseren in de periode 2011-2020. Voor mobiliteit is dat een daling van 2,7 procent. Een groot verschil. “Kortrijk is een mobiliteitsknooppunt en een gezin hier bezit meer wagens dan een doorsneegezin in Vlaanderen.”

Schepen Herrewyn beklemtoont tot slot dat evenementen zoals de Zes Uren van Kortrijk een minieme impact hebben. “De rally zorgt voor een CO²-uitstoot van 13 ton. In Kortrijk wordt jaarlijks 180.000 ton CO² uitgestoten dat te wijten is aan de mobiliteit…”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier