Hoeveslager uit Wakken start met eigen ‘crowdbutching’

Redactie KW

In navolging van eerdere initiatieven van ‘crowdbutching’ lanceert Nicolas Tjoen van Hoeveslagerij Hof Ter Linden een onlineverkoop van zijn eigen Limousinrunderen. Deze nieuwe vorm van groepsaankopen heeft een duurzame vleesconsumptie als doel.


Op www.deeleenlimousin.be kan je sinds maandag intekenen op een stuk van een rund. Initiatiefnemer en hoeveslager Nicolas Tjoen speelt daarmee in op de stijgende populariteit van crowdbutching of een online groepsaankoop van een rund. “Enkel en alleen als het dier volledig verkocht is, wordt het geslacht en in de bestelde colli op vrijdag aan huis gebracht”, aldus Nicolas Tjoen. “Dat zorgt niet alleen voor dagverse producten maar ook voor een duurzame consumptie. De dieren worden niet onnodig geslacht.”

Het idee groeide uit de succesvolle thuisverkoop van eigen vlees op de boerderij. “Van over heel België komen mensen naar Wakken om te proeven van de authentieke smaak van Limousinvlees”, zegt Tjoen. “Mensen zijn meer dan ooit op zoek naar kwaliteit en willen weten waar hun eten vandaan komt. Daar bied ik nu een antwoord op.” De pakketten van zeven of elf kilo bevatten een mix van hamburgers, worst, gehakt, entrecôte, Chateau Briand en stoofvlees van de eigen gekweekte runderen.

De hoeveslager geeft het concept een extra dimensie door bewust te kiezen voor een kleinschalige productie. “Elke week willen we niet meer dan tien grote en vijf kleine pakketten verkopen”, aldus Tjoen. “Ik wil geen massaproductie. Het rund zal volledig opgebruikt worden om verspilling van vlees tegen te gaan.”

(EVW – Foto EVW)

Lees hierover ook in Krant van West-Vlaanderen, editie De Weekbode Tielt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier